Monday 25 November 2019

SAMBAL PETAI FROZEN vs NASI LEMAK CAWAN - AHAD

Sambal Petai Frozen
Mak aku masak  untuk breakfast
Weekend breakfast kena la heavy


Mmm.... Rasa macam lama lak nak tunggu Rabu untuk last paper..


Mak aku cakap nak masak Nasi Lemak Sambal Petai..
Mak aku soh kuarkan petai frozen


Petai frozen..
Dah lebih 2 bulan kot petai ni beku kat Kutub Utara
Hahahaha


Mak aku cakap sebab rendam dalam air & bekukan bersama air
So petai ni still fresh


Defross..

Masak la Sambal Petai Frozen + Udang

SAMBAL PETAI FROZEN + UDANG
1 cawan petai frozen - defross
15 ekor udang
1/4 cawan minyak
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula melaka
Bahan Blend:
15 cili kering- rebus
1 bawang besar
2 bawang putih

1. Panaskan minyak dan goreng udang 1/2 masak.. Angkat dan ketepikan..
2. Dalam minyak yang sama, tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Masukkan asam,garam,dan gula
4. masukkan petai dan 1/2 cawan air
5. Bila kering sedikit dan naik minyak masukkan udang goreng & masak hingga pekat.
6. Sesyaukan rasa
Nasi Lemak Cawan
Haaaaa.... Sebab masak dalam cawan

Sorang secawan
Mak aku nak letak banyak halba & halia
Aku x suka
So.. Mak aku masak dalam cawan
Cawan aku hanya beras, santan, garam & sikit gula
Cawan mak aku.. Mmmm penuh nasi lemak penuh halba & hirisan halia

NASI LEMAK CAWAN ( untuk 1 cawan) 
1/2 cawan beras
1/2 cawan santan
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula
Halia hiris/ halba (opsional)
Daun pandan

1. Jerang air + pamdan  dalam rice cooker hingga mendidih ( nak cepat, masukkan air yg siap dijerang dalam kettle)
2. Cuci beras, masukkan dalam cawan @ mug. Tambah santan, garam, gula & halia/halba
3. Kacau hingga garam gulanlarut supaya sebati.
4. Masukkan cawan berisi beras dan santan kedalam rice cooker yang airnya telah mendidih. Pastikan air anggaran tenggelam separuh cawan..
5. Biar hingga nampak sntan kering & beras kembang menjadi nasi.
6. Off rice cooker d biar 10 minit supaya nasi lebih kering & berderai


Ni mak aku nyer Nasi Lemak Cawan
Penuh halba dan halia


Takde timun, xde kacang, xde bilis..
Tapi memang sedap...

No comments:

Post a Comment