Thursday 4 May 2017

MEE MAGGI GORENG DENGAN SOSEJ

Mee Maggi Goreng dengan Sosej...
Bekal yang selalu juga aku bawa ke sekolah
Sebab aku suka..
Mak aku lak cakap cepat nak masak...


Walaupun mee segera jer...
Tapi ramai kawan-kawan aku suka paw bekal aku...
Kadang buka sedap sangat pun..
tapio dorang cakap sedap..
hahaha....xtahu lah dorang ikhlas ke or sajer nak jaga hati aku..
Kikikikiki...



Bekal aku ngan mak aku...
Yang dalam pinggan untuk b/fast abang...
Yang mee kering tu interframe jer..
Sebabnya mka ku cakap kalau nak goreng mee kering tu nak kena blend cili bagai dulu..
Kalau guna mee segera mak aku cakap boleh skip cili blend...
Guna jer perencah tu separuh + ngan kicap.
Tapi xleh lar selalu sangat walaupun guna perencah tu sikit jer..
Kadang mak aku x guna langsung pun perencah tu kalau ada daging..
Sebab mak aku kata daging tu dah cukup sedap..xyah guna perencah..


Hari ni nyer just guna sosej jer....
tapi aku suka...
Lagi-lagi kalau smoke sosej..
Mmmmm...bau smoke tu yang sedap..
Smoke  tu apa..?
Buka smoke tu asap ker..?
Mmmm...mak aku cakap smoke memang la asap..
Tapi kalau dalam bahasa Melayu mak aku cakap proses mengasapkan maknan tu dipanggil "salai"
Ooooo.....ingat-ingat,,ingat..
Dolu ada belajar Pengawetan Makanan dalam subject Sceince...!!!


MEE MAGGI GORENG
4 paket maggi kari
1 paket perencah mee maggi kari
3 batang sosej(rebus dulu)
1/4 bawang besar cincang
1 pokok daun bawang
1/4 cawan carrot racik panjang
1/4 cawan kobis hiris halus
2 sudu minyak
2 sudu kicap manis
 



1. Siapkan dulu semua  bahan-bahan supaya senang nak masak


2. Panaskna minyak dan tumis bawang



3. Rendam mee dalam air panas hingga sedikit kembang dan boleh dilerai..Jangan rendam lama nanti lembik x sedap


4. Masukkan carrot  dan mee yang dah direndam


5. Renjis kicap manis dan gaul rata



7. Masukkan sosej dan daun bawang..Gaul sekejap sahaja dan tutup api



8.Maggi Goreng sato..!!!!!
Siapppppp..!!!!

No comments:

Post a Comment