Tuesday 16 May 2017

BUBUR UNTUK ORANG DEMAM

Bubur Nasi Untuk Orang Demam..
Tu dulang untuk kakak...
kaka makan x habis pun...
Bubur tu kaka makan sikit jer...
Lauk pun kakak just hirup kuah jer..
Haaa..sejak hari Jumaat...Sabtu...Ahad ..
Makan Bubur Nasi.....
Sebab kakak masih demam xnak makan nasi..
Mak aku masak juga nasi tapi aku pun lagi suka bubur kot walaupun x demam..


Haaaa...ni mangkuki bubur orang yang x demam..
Penus ngan buburnya..
Penus ngan lauknyer..
heeee


Mak aku masak 1/2 periuk...
Sebenarnya 1/2 rice cooker...
Aku suak Bubur nasi yang mak aku masak sebab xde bini-biji..
Creamy jer...
Mak aku kata kalau nak bubur nasi yang creamy guna beras wangi lagi sedap..
Kalau letak santan lak...
Pergh..!!!
tapi kakak tengah demam semua yang wangi dia nak muntah..
So,guna beras biasa jer..
Santan pun x letak sebab kakak nak bubur kosong jer
tapi still creamy...
mak aku cakap ada caranya...

BUBUR NASI CREAMY ( 1/2 periuk)
1/2 cawan beras(untuk hasil lagi cream-guna beras wangi)
2 cawan air
Air panas secukupnya( masak air 1 kettle)

1. Cuci beras dan masukkan 2 cawan air (jangan masuk air terlalu banyak sekali gus...tunggu nanti tambah air panas)
2. Masak seperti masak nasi biasa..
3. Bila air mula kering..Kacaukan nasi laju-laju supaya beras jadi kembang.
4. Tambah air panas agak- agak 2 cawan..dan biar mendidih
   ( Tutup periuk tetapi sendal tutup periuk dengan sudip kayu supaya sedikit terbuka agar tidak meruap)
5. Setiap kali air mula kering..kacau-kacaukan  agak-agak seminit dua supaya nasi jadi  hancur
(Pastikan button "cook" sebab kadang bila air kering button akan auto warm)

 Setiap kali air mengering tambahkan dengan air panas yang baru mendidih supaya bubur kekal mendidih..
 Jika ditambah air sejuk akan membantutkan bubur mendidih..kerana suhu akan turun mendadak sebab air sejuk.




Bubur nasi mesti ada telur masin baru best..


Ikan bilis kena rangup baru kick!!



Kacang tanah....

Ni thermos untuk bubur kakak...
Supaya kekal panas
Sebab kakak nak balik kolej..
Walaupun masih demam..
Sebab ada test..



Dalam thermos tu ada bekas-bekas kecil ni...


Bubur nasi...
Singgang ikan
Ikan bilis..
Kacang...


Susun semua bekas dalam thermos


Tapi malam tu kakak post pic ....
Kakak makan x habis pun...

No comments:

Post a Comment