Monday 1 May 2017

ASAM PEDAS KARI KEPALA SALMON


Asam Pedas Kari Kepala Ikan Salmon...
Haaa...Selalu maknaku masak Kari Kepala Salmon ni...
Hari ni aku request nak Asam Pedas lak...
Teringin lak nak makan Asam Pedas walaupun baru jer minggublepas mak aku masak Asam Pedas Ikan Sardin...


 Asam Pedas tapi naper ada juga sikit rasa kari..
Haaa....kata mak aku sebab mak aku masukkan juga elemen kari dalam asam pedas ni..
Haaaa...gramatis x bahasa aku...
Kiiii...masih ada lagi saki baki study KOMSAS...



Mak aku cakap sebab tumis guna halba campur macam selalu tumis nak masak kari...
Sebab tu bau dia macam kari...
Mmmm....sebab tu aku panggil Asam Pedas Kari...
Hahaha....
Kalau kat Indon mau dipanggil APERI ni ..
Sebab kalau kat Indon dorang akan gunakan akronim untuk mudahkan sebutan...
Tapi itu kata mak aku..
Aku ngak ngerti ya..!!!
Hahaha...


Sedap Asam Pedas Kari ni...
Rasa asam pedas + Kari...
Dah siap masak ,mak akublak xnak makan sebab nak mandi bagai dulu...
Aku dah lapar ni....
Mak aku soh aku makan dolu...Yessss!!!!!
Mula amik isi salmon tu seketul jer..
Ikan rebus goreng seketul...
Pastu aku tambah lagiiii
Mmmmm   dap  mmmmm....
Nanti nak minta mak aku Masak lagilah Asam Pedas Kari ni....
Sebab sedap...

ASAM PEDAS KARI
1/2 kepala Salmon + isi   ( potong- potong)
2 biji tomato hijau
2 mangkuk air asam jawa cair
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 pokok daun kesum
4 sudu minyak
1 sudu teh halba campur

Bahaan Blend:
15 biji cili kering
1 sudu rempah kari ikan
sedikit belacan
3 hiris lengkuas
3 hiris kunyit(@ 1 sudubteh serbuk kunyit
1 bawang besar
2 bawang putih
1 batang serai



1. Basuh dan potong salmon..


2. Panaskan minyak dan tumis halba campur


3. Masukkan bahan  blend dan biar mendidih


4. Masak hingga garing dan naik minyak.


5. Masukkan salmon..


6. Masak hingga salmon 1/2 masak..


7. Jika guna asam jawa ketul..guna anggaran segenggam...Jika guna pes segera guna anggaran 2 sudu besar


8. Bancuh asam jawa menjadi 1 1/2 mangkuk jus



9. Tambah air asam ke dalam bahan tumis tadi
     bersama garam dan gula..Biar mendidih.


10. Daun Kesum...Vietnam Basil in English


11. Petik ambil daunnya sahaja


12. Bila kuah mula pekat masukkan tomato


13. Daun kesum dimasukkan akhir sekali supaya kekal harum..


14. Perlahankan api..biar mendidih dengan api kecil selama beberapainit supaya kuah cantik dan naik minyak...

No comments:

Post a Comment