Wednesday 24 May 2017

CENDAWAN ENOKI GORENG

Cendawan Enoki Goreng..
Sedap....
Kalau kat pasar malam pun ada jual Cendawan Goreng
Tapi mak aku kata yang tu biasanya guna Cendawan Tiram....



Ni bukan hari ni nyer..
Ni mak aku masak bila ntah...
Tak ingat tarikh..
Tapi ingat lagi rasa dia...
Hahahaha....



Abang la paling suka makan
Kakak ngan aku makan sikit jer kot sebab
Dah kenyang
Pastu mak aku simpan juga untuk abang
Tengok esok pagi tu memang tingga bekas kosong ..
Hahahaha


Sebenarnya mak aku cakap masak Cendawan Goreng ni
Sebab mak Ismail bagi Tepung Goreng Cendawan...
Sedapppp
Tapi x tau la plak apa brand
Sebab mak dia bagi bungkus dalam plastik maknan tu
Mula aku ingatkan Cheese Powder,,
Sebab warna tepung tu macam Cheese Powder..
Sib baik aku x bancuh  cicah ngan wedges..
Hihihihi
 Nak buat Cendawan Enoki  Goreng mak aku kata xyah resipi bagai sebab sempoi jer

Hanya perlu ada:
1- Cendawan Enoki
2. Tepung berperisa
3. Telur
4. Minyak

Ni la rupa cendawan Enoki ( pic yang 1 ni  dari Google)
Sebab lupa nak snap pic dari packet ..
1 pack tu mak aku cakap kalau kat Tesco or Giant x sampai singgit pun
Tapi ni biasa la beli kat era umah aku ni
1 pack tu dekat 2 henggit la juga..
Kalau suka beli..
Kalau x suka xyah beli..
Hahaha...tu ayat siapa tu..????


Ni  pic cendawan enoki yang dah dipotong pangkalnya..Ceraikan supya terpisah
Dah cerai pisah pulak...
Ada citer lawaks pasal cerai ni..
Ada kawan aku kat sekolah (nama dirahsiakan ..hihihi)
Pompuan...
Masa BI...
Dia citer parent dia dah "DISCOVERY"
Kitorang semua tercengang-cengang..
Apa yang discovery..??
Bila tanya balik dia cakap parent dia dah "bercerai"
Oooooooo....itu bukan discovery..
Itu......"DIVORCE"
Discovery tu penemuan
Divorce tu baru maksudnya cerai..
Pastu ramai-ramai ketawa kuat-kuat..
Sib baik dia pun ok jer..
xde la dia sentap
Dia pun sama -sama ketawa juga..
Hahahaha...
Kitorang ketawa bukan sebab nak ejek dia
Cuma sebab masa cakap tu dia cakap dengan penuh excited..!!!
Dia cakap dia bukan x tahu...tapi terlupa jer perkataan divorce tu..
Hmmm...apapun lawak ar..
Setiap kali sebut divorce atau discovery mesti kitorang teringat .......

Ok..ok...sambung cendawan goreng



Cendawan enoki tu gaul dengan telur yang dah dipukul

Angkat cendawan tu dan gaul plak ngan tepung berperisa tu..
gaul kering....
Jangan tambah air lak..


Pastu goreng la garing-garing...
Siap

No comments:

Post a Comment