Wednesday 31 May 2017

KARI KAMBING

Ramadhan ke4 dah...
Huh cepatnya...
Tukang tulis resipi dah x bz...
Leh sambung menu iftar semalam...
Hahaha....
Menu biasa jer pun...
Tapi favourite aku nih...


Kari Kambing.....
Favourite aku...mak aku & abang...
Kakak memang x suka kambing..
Tapi saper kisah sebab kakak kat umah Achik..
So yang tinggal semua peminat kambing....
Lagi special sebab selalu beli kambing dlice yang frozen..
Tapi hari ni nyer mak aku cakap Local Lamb...
Fresh beli kat pasar
Hari Ahad mak aku kuar sengsorang gi pasar..
Selalu mak aku ajak aku..
Tapi hari Ahad mak aku gi sorang..
Aku pun x sedar sebab lepas sahur aku sambunv tidur..
Hehehe...
Tapi xde lah sampai petang..
Mak aku balik pasar aku dah bangun
Petang kambing tu  pun dah jadi kari...
Cooked by my mom la..

KARI KAMBING
½ kg kambing+ tulang
2 kentang
½ santan kotak
3 cawan air
¹ sudu teh garan
5 cili padi
3 sudu rempah kari daging
4 sudu minyak

Bahan tumis:
½ bawang besar
2 bwg putih
1 kulit kayu manis
5 buah pega
5 cengkih
5 hiris haliaf

1. Gaul kambing dengan tepung gandum.Biar 5 minit dan basuh hingga bersih


2. Gaul daging kambing dengan rempah kari..
   ( yang ni .ak aku cakap campur sikit serbuk kunyit dan rempah ketumbar sebab rempah kari x cukup..heee)


3. Rempah tumis


4. Daun pandan untuk tumis


5. Panas minyak dan tumis bahan tumis termasuk pandan


5. Masukkan daging kambing digaul rempah kari

 6. Masak hingga terbit minyak



7. Masukkan kentang dan air serta masak hingga daging empuk baru masuk santan dan garam dan cilibpadi.sesuaikan rasa dan masak dengan api perlahan benerapa minitbsupaya kuah canyik dan naik minayak




 

Ini kari yang baru masak ..Untuk lebih sedap masak beberapa jam sebelum makan supaya kuah pekat dan sebati



Ni selepas dipanaskan masa sahur...
Kuah lebih pekat dan cantik serta lebih sedap..




No comments:

Post a Comment