Sunday 26 January 2014

KARIPAP KENTANG - DALAM SANGKAR...?

Hari ni Ahad...x gi mana-mana pun...Langsung x kuar rumah....Kakak je kuar buang sampah & beli surat khabar kat kedai mamak tu....mak aku suruh aku ikut kakak gi kedai..tapi aku malas nak kuar..Balik dari Motivasi Thn 6 semalam sampai hari ni x kuar...
Kalau dah duduk rumah je..mesti makan jew....Mak aku macam tau je aku tengah lapar.....
Ni la makanan dan minuman petang tadi...Mak aku kata KARIPAP KENTANG.....& AIR TEH O....
Tapi aku perasan dah dua kali mak aku buat karipap  macam jaring ni....

 
 Ni karipap jaring yang aku cakap tu....Cuma,yang mak aku buat 2 minggu lepas intinya tuna ngan mayonis......

 Yang petang ni punya nampak macam KARIPAP KENTANG DALAM SANGKAR....hari tu dalam jaring..hari dalam sangkar...nanti nak suruh mak aku buat karipap dalam beg la pulak...hahahaha

Tadi petang ,masa aku tengah layan internet...memang tau mak aku tengah masak sesuatu kat dapur..
Aku tau sebab sebelum tu aku nampak mak aku tidur..Pastu bila azan asar nampak mak aku bangun......
Alaa.... bila bangun tidur mesti mak aku pun lapar juga kan..hehehehe.....
Dengar bunyi tung-tang-tung -tang kat dapur tapi aku x amik pot pun apa yang mak aku masak...
Malas nak nyibok...mungkin mak aku tengah buat cekodok ke..apa ke....
Tapi bila lama sangat...xde apa2 makanan pun yang keluar ..termasuk mak aku sekali x kuar-kuar pun...aku jenguk la kat dapur..Ala..umah aku bukan besar pun..dapur belakang kabinet je..tapi memang la xnampak....hehehehe


Bila aku jenguk je...nampak la ni...Rupanya mak aku tengah buat karipap ni...patut la lama sangat...
Tapi sebab masa aku tengok..mak aku dah siap buat...tinggal nak goreng je...x dapat la aku amik gambar cara mak aku buat sangkar karipap tu....huhuhuhu..macam la aku nak buat...heee

Nampak banyak.....dah boleh agak la...Mak aku kalau buat karipap mesti banyak-banyak sebab nak frozenkan....Syyyyy...nampak semua jalur-jalur sangkar karipap tu semua serong-serong kan...kecuali ada satu yang  garis dia melintang...haaa nanti aku tunjuk yang dah masak...


Semua karipap lain nampak macam sangkar....kecuali yang satu tadi tu ..
Kecuali yang ni.....Mak aku kata dia sengaja buat macam ni sebab nek tengok bila goreng cantik ke x....
Mak aku tanya aku...nampak rupa karipap ni macam apa....Mak aku kata rupa dia macam "Kuih Celorot" yang beli masa kat Kuching hari tu...

 
 Bila tengok balik kuih celorot tu...hmmmm..ada la sikit sama kat garis-garis tu....
Tapi aku nampak karipap ni macam lobster je....xpun macam udang mentadak yang pernah mak aku masak tahun lepas


 
Betul kan..? Aku memang nampak macam
udang mentadak la...hujung dia pun macam ekor udang tu...cuma xde kepala je...

Apa pun mak aku kata tepung & inti karipap tu sama je macam KARIPAP KENTANG  hari tu...akupun mengopy & mengepaste je la dari entry hari tu...

 KARIPAP INTI KENTANG BODO2
1/2 kg tepung gandum
2 sudu butter
sikit garam
1/2 cawan minyak
air
garam

INTI KENTANG
 10 biji kentang
1 labu bawang besar- cincang
1pokok daun sup-cincang
1 kiub ayam-hancurkan
garam & sikit minyak

 Buat Inti Dulu:
1. Rebus kentang sampai empuk  tanpa buang kulit..Rebus dalam rice cooker je.
2. Kopek kulit kentang & potong dadu .
3. Panas sikit minyak dalam kuali & tumis bawang besar cincang.
4. Masukkan  kiub ayam & sikit garam &  sikit je air bagi kiub & garam hancur.
5. Masuk kentang & daun sup.Gaul rata.Angkat & biar sejuk
 Ni la Inti Kentang Bodo2 tuh....langsung x pedas tapi cukup sedap bagi aku & kakak..


BUAT KULIT KARIPAP
1. panaskan minyak & butter.tuang dlam tepung yang dicampur garam
2. gaul rata & uli dengan sikit air sampai boleh bentuk.
3. Bulat-bulatkan agak2 saiz untuk sebiji karipap.
4. Gelek bebola tu sampai agak nipis.
5. Isi inti & kelim tepi..
 Buat sampai habis & goreng dalam minyak banyak dengan api sederhana 
** Goreng separuh masak & frozenkan untuk guna bila2 masa.








**** Sebab x tengok mak aku buat karipap sangkar tu... xleh la nak tunjuk cara buat...Hmmm..nampaknya lain kali kalau buat karipap ni lagi...kena pesan kat mak aku supaya aku boleh amik gambar cara buat dia....

No comments:

Post a Comment