Friday 17 January 2014

AUTOPAY & DUIT RM20


Entry ni sebenarnya kisah mak aku...Sebab citer dia pasal mak aku dengan duit RM20...tapi semua kisah tu aku ada bersama...Cuma jalan cerita citer ni dibantu oleh mak aku supaya citer dia lebih jelas..kalau aku buat ayat...hmmm hikut huka hati haku ha....hehehehe
Tapi semua gambar duit RM20 ni aku copy paste dari Google je sebab xde la plak stok duit 20 hinggit tu kat umah aku time ni...so,xleh la nak amik gambar sendiri...
Kisahnya bukan la menarik sangat pun tapi mak aku kata untuk peringatan kitorang & boleh jadi peringatan untuk orang lain juga.....

Semalam petang dalam pukul 5 lebih aku ,mak aku & kakak gi HUKM untuk melawat Abah Din..Abah Din tu kira abah angkat aku la..Dulu masa kecik2 kitorang tinggal berjiran.Aku,abang & kakak dijaga oleh Mama time mak aku gi kerja.Senang citer,kira pengasuh aku la..atau bahasa omputeh disebut baby sitter...hee.Semalam Mama call mak aku bagitau Abah Din waded sebab paru2 berair..So,petang semalam gi la tengok...Sampai sana dah dekat pukul 6...Waktu melawat habis pukul 7.30...Pukul 7 lebih kitorang pun balik la...kena la bayar parking dulu...
Mak aku kata sebelum ni bayar parking kat pondok tempat parking,tapi sekarang ada notis tulis suruh bayar kat mesin auto pay.Masa tunggu tengok mak aku beratur nak bayar kat mesin tu,aku dah angin dah sebab ada sorang perempuan Cina ni buat2 berbual dengan orang depan mak aku..Pastu terus dia potong Q..Aku terus la pergi kat mak aku & tanya neper biarkan perempuan tu potong Q..tapi mak aku kata xpelah sebab dah nak sampai turnpun..Terus aku beratur sekali depan mak aku supaya orang lain x potong Q mak aku..

Tengok jumlahnya RM6...huh mahalnya sebab mak aku kata kalau bayat kat pondok tu selalunya untuk 4 jam pun baru RM2.50..Hari ni untuk tak sampai 2 jam dah RM6..Minggu depan appoiment abang kat HUKM mesti lama..mak aku kata mau juga berbelas ringgit..
Ni baru nak citer pasal RM20 tu..hehehe..Mak aku guna duit RM20 untuk bayar kat mesin autopay tu..Banyak kali mak aku jolok duit tu dia tetap muntahkan duit tu..muntah tu maknanya dia tak terima la tu...Aku tolong mak aku betul2kan  duit tu,mana tau ada terlipat ke,kedut ke..buatkan mesin tu x boleh baca..Punnn sama...dia tetap muntahkan duit tu...
Baru aku perasan,ada keluar  tulisan electronic kat mesin tu ..kalau x silap dia tulis  "please use bank note" kat skrin..
Ohhh...mak aku cakap x boleh guna not RM20..kena guna duit lain..Puas mak aku cari dalam purse tapi ada 4 hinggit je..mak aku tanya aku ada bawa duit RM 10 atau singgit2 tak...hmmm aku x bawa duit langsung.Mak aku dah panik sebab orang beratur dah panjang..Mak aku tanya orang belakang yang tengah beratur nak bayar parking juga tu...Mak aku tanya ada x sesiapa ada tukar duit sepuluh2 nak tukar..


Sorang lelaki belakang mak aku  hulur sepuluh ringgit & terus minta RM20 tu dari mak aku.....Mulanya mak aku dah bagi 2 puluh ringgit tu kat lelaki tu..Aku memang x perasan..Tapi nasib baik,dalam panik2 & kelam kabut tu , mak aku cepat perasan yang duit sepuluh ringgit tu sekeping sahaja...Eh,mana boleh...bagi sepuluh ringgit,nak amik 2 puluh ringgit dari mak aku....

Mak aku memang nak tukar duit......tapi mesti la nak tukar duit yang sama nilainya 20 ringgit...Bukan nak tukar sehelai duit RM20 dengan sehelai duit yang nilainya RM10...
Pastu lelaki tu senyum je bila mak aku tarik balik 2 puluh ringgit tu & pulangkan balik sepuluh ringgit yang sehelai je tu....

Mak aku kata xtau la lelaki tu saja2 nak gurau atau saja2 nak kenakan mak aku...tapi  ramai orang lain yang beratur tu pun nampak & terus sorang lelaki lain hulurkan 2 keping duit sepuluh ringgit untuk tukar dengan sekeping not 20 ringgit mak aku tu....Huh....mak aku kata nasib baik cepat perasan..kalau tidak alamatnya lelaki yang mula2 tu dapat sepuluh ringgit  percuma la...Mak aku kata lain kali dalam apa2 pun kena berhati2..

Masa dah masuk dalam kereta,tu la topik yang kitorang cakap..Pastu teringat la satu lagi kisah RM20 ni pun pernah berlaku bulan Disember 3 minggu lepas masa balik dari Proton City...Masuk Tol Tanjung Malim, mak aku guna Smart Tag..tapi kena tag kat Touch & Go je la sbb tol tu xde lorong Smart Tag..Hanya ada Touch & Go je..Walaupun tahu baki dalam Smart Tag tu hanya RM11,mak aku kata dia guna juga sebab nak ambil tiket je masuk lorong tunai takut jem kat Tol Jalan Duta nanti.. 
 Lagipun kat R&R Sungai Buluh ada auto to-up untuk tambah nilai sbb sebelum ni  mak aku kata dia pernah top-up kat situ..Sampai Sungai Buluh masa nak masuk R&R Jejantas tu memang ada macam plaza tol 2 lorong..Dulu aku pelik juga kenapa ada plaza tol kat situ..bukan ada jalan keluar pun..Rupanya PLUS buat macam Plaza tol tapi itu hanya tempat tambah nilai kad  Touch & Go secara automatik.Tempat tu memang sebiji macam tol tapi xde palang la.Aku tengok mesin tu lebih kurang macam mesin bayar parking la.Pemandu xyah turun kereta.Jolok je kad T&G & masukkan duit..Dia tulis boleh tambah nilai RM10.RM20,RM50...Mak akupun masukkan RM20 sebab  dalam purse hanya  ada sekeping not RM20,beberapa keping not seringgit  & 3 keping not RM100.

 

Kisahnya sama juga..Mesin tu hanya terima not RM10 & RM 50 je...kebetulan dalam purse mak aku xde duit RM10 & RM50..Memang kat situ ada tulis boleh topup RM20 tapi kalau guna 2 keping duit sepuluh ringgit ok la kot..kalau sekeping not RM20 memang x boleh...Hmmm, time tu xde plk orang lain nak topup kat situ..kalau ada boleh  la nak minta  tukar...Sudahnya x dapat la top-up...Aku dah risau sebab takut duit dalam Samrt Tag tu x cukup macam mana nak kuar Tol Duta tu nanti...?Aku gabra sangat...Macam2 aku fikir...Takut tol tu bunyi la...takut kena tangkap la..takut x dapat keluar tol..macam2  la... Tapi mak aku rileks je..Mak aku kata xpe...sebab baki dalam kad tu RM11 cukup....sebab bayaran tol dari Tanjung Malim ke Tol Duta RM9.50 je...So,cukup...
Tapi masa masuk tol Smart Tag kat Jalan Duta tu aku tetap berdebar..Aku berdoa agar duit tu cukup & jangan la jadi apa2...

Huh...nasib baik lepas....RM9.50...baki tinggal RM1.50...Aku tanya juga kat mak aku,kalau baki tu x cukup macam mana...? Mak aku kata biasanya kalau jumlah baki dalam kad tu kurang dari yang sepatutnya ...Masa nak bayar ...nanti masa touch kad atau masa kita Tagkan Smat Tag tu...palang xkan terbuka..Dia akan tulis baki tidak mencukupi ...So,kita minta bantuan pekerja situ kalau ada..Kalau xde panggil la pekerja PLUS  @  hon je kuat2 untuk tarik perhatian pekerja tol tu...hahahahahaa...sebab bukan boleh masuk lorong tunai pun sebab xde tiket..Nanti pekerja tol akan datang bantu untuk kita bayarkan guna duit..Tapi memang akan malu giler la sebab orang belakang yang beratur panjang nak masuk tol tu akan maki hamun...hahahaha..So,jangan la buat camtu..kecuali kes x sengaja @ kes mesin topup xnak duit RM20 tadi..hehehehe
mak aku kata....MORAL OF THE STORY IS....
"Kadang2...Jangan Terlalu Memandang Pada Nilai Yang Besar Kerana...Ada Waktunya,Nilai Yang Kecil Itu Lebih Membantu.."
Maksudnya macam duit RM20 tu la....xleh nak guna...nak juga duit RM10....huhuhuhu


No comments:

Post a Comment