Friday 24 January 2014

SPAGHETTI OLIO TUNA ...

Bekal hari Rabu....Hari rabu ada kokurikulum...Mak aku kata kena la bawa bekal yang berat sikit...hahaha macam la selama ni bawa bekal ringan...kalau bawa bekal gula kapas je ringan la kot..heee
Bawa Tuna Olio Spagetti....tapi ni cara mak aku la...bukan macam orang Italy.....
Banyak lagi dalam kuali...Sebab kan hari ni abang ada kat rumah...Mak aku kata sian abang,dari hari Selasa balik KL..mak aku x sempat nak masak pun....Hari Selasa kan kelam kabut sebab bas abang lambat..Tengahari kan abang belanja KFC..malam tu makan mee maggi je sebab aku je yang nak makan..sebab makan KFC tu pun dah petang...
Aku dah pernah simpan resipi ni dalam entry bekal sekolah aku...So,x yah la nak kacau mak aku lagi..copy paste je..heee

SPAGETTI TUNA OLIO...style mak aku
1/2 pkt spagetti vermicelli - hari ni mak aku masak 1 paket sebab abang suka
1 tin tuna in water- bubuh 2 tin
3sudu minyak zaitun
1 bawang besar-cincang
2 bawang putih -cincang
cili padi potong - kalau nak pedas
garam
daun sup/pasly-cincang

1. Masak air sampai mendidih & + sikit garam .Rebus spagetti ikut arahan pada pkt...lebih kurang 10 minit.
2. Panas minyak & tumis bawang cincang.
3. Masukkan cili padi & tuna...
4. terus masukkan spagetti ..xyah toskan spagetti tu..
5. Kacau & xyah masuk garam sbb dah masuk dalam air rebus & tuna dah masin.
6. Tabur daun sup cincang & tutup api..tapi hari ni sebab xde daun sup mak aku kata dia cincang dain kucai je...hmmm warna dia cantik ....siap...simple tapi sedap..nyum3...
Mak aku suruh aku bawa sekali bekal Popia Nestum untuk makan waktu rehat..Spagetti tu bolrh la makan waktu rehat tengahari sebelum  kokurikulum...
Popia Nestum ni mak aku kata dia beli kat Coop HUKM masa hari Selasa masa appoiment abnga hari tu..Sedap la juga tapi aku x nak bawa pun sebab bawa macam2 dah macam nak gi picnic la plak...Cukup la bawa bekal spagetti tu...Tu pun belum tentu sempat nak makan sebab hari rabu kan ada kelas tambahan...pastu nak berebut gi kokurikulum plak...

No comments:

Post a Comment