Monday 20 March 2023

KEREPEK PERIA RANGUP

Kerepek peria rangup.

Tetiba teringin 

Memanh crispi..

Tengok dan dengarlah bunyi kerangupannya.



-Saya guna 4 biji peria katak..
-Kerat dua dan korek bijinya.
-Pastu guna peeler saja untuk hiris nipis.
- Rendam air garam 10 miniy..tapi saya tak rendam air garam sebab saya suka pahit peria ni.hihihi
-Saya hanya tekap-tekap dengan tisu dapur atas peria agar tidak berair.
- Saya masukkan 4 sudu tepung pedas dalam beg plastik.
- Ambil segenggam peria slices tadi dan masukkan dalam uncang plastik bersama tepung tadi dan goyangkan hingga bersalut rata 
- Goreng dengan api sederhana hingga keemasan.
- Toskan dan biar sejuk.Simpan dalam bekas kedap udara.

Dah makan krap krup krap...baki tingga satu botol ni..

In shaaa Allah nak buat lagi ..

Dah berumur ni banyak juga makanan yang kena hati-hati untuk ambil..

Peria ni pun ada yang alah..So,kalau sakit urat kembang bagai tanggung la sendiri ...hihihi

4 comments: