Wednesday 15 August 2018

SAMBAL TEMPOYAK PETAI vs TEMPE GORENG

Sambal Petai Tempoyak lagiiiii
Haaaa....
Ni lauk semalam...
Sambal Petai Tempoyak


Lauk fav mak aku..
Fav aku jugak...
Dan dah jadi semi fav kakak juga
Abang pun dah suka tempoyak
Hahaha....semua dah suka tempoyak
Tapi abang suka tempoyak jer..
Petai abang belum suka
Selamat la sikit...


Ni lauk fav kakak
Tempe Goreng Garing
Mak aku cakap gaul.ngambtepung Bestari
Sebab tu rangup dan pedas
Sedapppp
Habis licinnnnn...!!


Petai ni mak aku cakap Petai Kelantan
Jauhnya..
Mak aku cakap ada kawan bawa dari Kelantan
Jual kat KL


Memang ngam ar Sambal Petai Tempoyak vs Tempe Goreng Garing ni
Semua pun makan dengan senyappp jer
Sebab sedap
Tapi cam biasa la...
Mak aku cakap guna Tempoyak Tipu a.k.a Tempoyak Upah...
Hahaha...

SAMBAL PETAI  TEMPOYAK 
5 papan petai
1 asam keping
2 ulas isi durian
1/2 cawan minyak
1 sudu garam

Baham Blend:
1 cawan cili padi merah- cili Bangladesh
1 bawang besar holland
1/2 cawan ikan bilis bersih

1. Petai dipotong tepinya dan setiap biji dikerat dua
2. Bahan blend digaul dengan isi durian
3. Panaskan minyak dan tumis bahan blend yang sudah digaul isi durian
3. Masukkan juga sedikit air ,asam keping dan garam.
4. Masak hingga naik minyak
5. Masukkan petai hiris dan masak sekejep sahaja
6. Sesuiakan rasa dan matikan api


Huh...
Masa mak aku masak
Bauuuuu diaaaaaa....
Harum tempoyak segar


Petai pun fresh
Mak aku cakap kalau petai fresh sedap  dimasak bersama kulitnya
Mmm...betul la..
Aku pun suka

Sekarang dah xde term & condition dah nak makan petai
Weekend or weekday...
Go on jer...
Sebab dah tahu cara nak hilangkan bau petai selepas makan..
Hahahaha....


Ok....
Bye

4 comments:

  1. assalamualaikum cella. hari2 akak visit blog awak . kadang sehari berkali2 . hahaa.. btw akak peminat awak di alam maya.
    akak doakan moga awak berjaya dalam SPM dapat full A dan sampai ke menara gading nnti. amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...
      Aamiinn ...atas doa yg baik untuk kiter..Ustazah cakap orang sudi doakan kita juga adalah rezekj...Semoga Allah membalas yg baik2 jg untuk sis Katie...

      Delete
  2. apa petua hilangkan bau petai tu dik? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry baru baca..
      Sis nor cakap....kemam beras dalam molot dan lepas tu buang beras tu dan kumur..
      Nenek kiter lak pesan..akan sayur terung juga dapat hilangkab bau petai..
      Tapi mak kiter cakap short cut...kunyah jer chewing gum pudina...ha3

      Delete