Tuesday, 7 August 2018

BUAH AVOCADO MALAYSIA

Buah Avocado Malaysia
Sebab memang ni Buah Avocado yang di tanam di Malaysia
Kat KL lagi..
Tapi bukan kat umah aku la
Ni mak aku cakap Mak Zamir bagi kat mak Ismail
Mak Ismail plak bagi kat mak Cella
Haaaa..mak aku la
kan namamucella...


Kata mak aku kat tepi umah zamir memang aad pokok avocado.
Hari tu mak Zamir siap semai anak pokok avocado ni dan bagi pada  mak aku
Dah bawa balik Kedah
Nenek dah tanam depan pagar rumah baru tu
Siap nenek tana lagi pokok rock melon supya nanti boleh jadi teduh pokok avocado
Tapi malangnya jiran baru tu meracun rumput sampai terkena sekali pokok avocado dan pokok rock melon nenek
Nenek kata esoknya  pokok avocado yang masih muda itu bersama pokok rock melon nenek layu dan akhirnya mati
Nenek kata pokok kangkung..pokok cili yang nenek tanam kat belakang dapur pun menerima nasib yang sama
Kesian nenek dah penat-penat tanam
Kata nenek nanti kena bina tembok pagar lebih tinggi supaya bila jiran tu meracun rumput kat rumah dia....tidaklah terkena pokok=-pokok nenek

Avacado versi Malaysia ngan Indon mak aku cakap kulitny licin
Kalau versi Afrika kulitnya agak gelap dan menggerutu
Hahahaha....rasa macam kulit manusia plak...
Kalau yang jual kat supermarket tu kebanyakan yang yang kulit menggerutu...

Mak aku cakap pernah minum Jus Avocado ni kat Indon..
Mak aku cakap kat Indon dipanggil Alpukat
So...Jus Alpukat...
Haaa.....alPUKAT tau...bukan alJALA....
Kikikiki....
Mmmmm....aku memang suka avocado
Tapi mak aku lagi suka kot
Sebab masa kat Sarawak memang mak aku beli banyak ...
Pastu potong macam makan buah jambu jer..
Haaaaa....huntong lar kat Sarawak memang banyak dijual kat pasar..
Bukan jual sebiji- sebiji macam kat supermarket tu..
Kalau kat supermarker sebiji pun dah rm3.99
Kalau kat Sarawak jual timbang kilo bai...
Sekilo baru rm6...
Huh.....jenuh buat jus...
Jenus buat masker..
Tapi kalau lah ada pokok avocado sendiri kan lagi best...
Macam kat umah zamir tu ada ookok avocado..
Bergayut2 buah dia macam buah mangga tangkai panjang jer...
Tapi nak wat camaner...
Nenek dah tanam pun...
Dah mati kena racun..
Huhuhu..
Ok..bye...!

2 comments:

  1. https://www.pinterest.co.uk/pin/857513585270583931/

    https://www.screenwithenvy.co.uk/pages/how-to-install

    GOOGLE trellis on brick wall for privacy.
    Suruh nenek buatnmacam tu. Inshallah nampak cantik serta jiran tak boleh spray masuk kawasan rumah nenek. Juga nampak cantik kalau dibuat susunan kayu melintang diatas tembok batu.

    google juga wide slated panel.

    https://www.gardentrellis.co.uk/product/log-stores-and-bin-stores/slatted-bin-store




    Pesan nenek pokok besar cam avocado mangga yang akar dalam merayap dalam ditanam semeter atau dua meter dari .So ianya tak menggangu struktur rumah.

    Pokok avocado boleh besar setinggi pokok sena sebesar pemeluk.. macam pokok manggis duku bila dah tua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah google trellis..
      Waaaaaaaa....cantik2...kreatif yg english stule...sukaaaa....
      Pokok lavocado tu boleh besar lagi ker...kiter tengok kat umah zamir tu macam pokok jambu jer..Kalau besar bahaya la nak tanam dekat rumah kan sis

      Delete