Saturday 4 August 2018

NASI LEMAK SAMBAL SOSEJ

Nak bawa bekal Nasi Lemak...
Tapi mak aku cakap xde ayam
Ala...xper..
Xde ayam pun xper
Buat jer sambal bilis pun xper


Tapi nak Nasi Lemak yang ori harum sedap
Yang guna santan fresh
Xmo yang selalu mak aku masak guna santan kotak tu.
Sebab hari tu mak aku masak guna santan fresh aku rasa lagi harum dan lain rasa dia nak banding ngan nasi lemak yang mak aku selalu masak selalu tu.
Nasi dia lemak minyak2 skit.
Mak aku kata sebab mak aku guna santan fresh.
Tu bau dia lebih harum dan nasi dia macam berminyak skit sebab santan tu lemak..
Ooooo macam tu ker...
Sebab mak aku selalu masak nasi lemak macam2 version
Ada yang kuning versi nasi lemak Kedah
Ada yang tumis
Ada yang kukus
Ada yang guna santan
Ada yang x guna santan
Tapi baru ni mak aku masak guna santan fresh aku rasa cam sedap dia lain skit
Sebab tu aku nak nasi lemak yang macam tu plak...
Sebelum tu mak aku just masak Nasi Lemak makan ngan Sambal Sosej jer
Pastu ada Kopi Susu
Mmmmm....sedapnya
Masak plak skit jer
Memang rasa sedap sangat
Teringat2..
Nak bawa bekal sebab aku dah pernah citer kat kawan aku Nasi Lemak Sambal Sosej ..
Aku nak pun rasa macamana sedapnya Nasi Lemak Sambal Sosej ni...


Nasi Lemak Sambal Sosej ni sedap
Aku suka
xyah nak fikir takut ada tulang bagai
Suap sambil pejamata pun xper..
Kalau nasi lemak memang aku suka sambal mak aku sebab warnanya gelap skit
Ada sikit rasa manis
Pastu pekat berminyak
Haaa...sebab aku suka aku puji la

NASI LEMAK SAMBAL SOSEJ
2 cawan beras
2 1/2 cawan santan fresh
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 helai pandan
2 hiris halia

1. Basuh beras dan masukkan semua bahan untul nasi lemak..
2. Kacau supaya gadam dan gula larut merata dalam dalam beras.
3. Tanak hingga kering..dan bila sudah kering kacau supaya santan merata.


SAMBAL SOSEJ
10 batang sosej - potong serobg tebal
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu makan gula melaka
1/4 cawan minyak

Bahan Blend:
10 cili mering
1/2 bawang besar

1. Potong sosej dan goreng sekejap hingga nampak kembang dan angkat
2. Dalam minyak yang sama tumiskan bahan blend hingga naik minyak
3. Masukkan asam,garam dan gula
4. Masukkan sosej dan sesuaikan rasanya


Bekal aku
Nasi Lemak Sambal Sosej
Ngan separuh telur rebus
xde timun
xde kacang
Aku x suka kacang
Timun kadang aku suka
Kadang aku x suka


Ok bye...

No comments:

Post a Comment