Friday, 6 July 2018

IKAN GORENG CICAH BUDU PUN SODAP...!!

Ikan Goreng Cicah Budu..
Lauk sempoi hari Khamis
Menu lunch pukul 5..
Lunch la sangattt
Buat aku makan sampai lupa dunia sekejap
Dah lama juga x makan ikan cicah budu..
Ikan goreng panas2
Budu pedas masam masin..
Letak ulam skit
Hadoiii....
Pastu nyesal sebab perut penuh..
Hahahaha...

Polland Mackeral..
Nama ikan ni..
Mak aku yang pilih ..
Tapi aku yang bawa gi timbang masa kat Hero..
Sebab tu aku tahu namanya..
2 ekor jer tapi mak aku cut dah macam ikan tenggiri..
Haaa...jangan ibgat aku x tahu nama ikan...
Tapi hanya beberapa nama ikan jer yang aku tahu...
Bukan ssmua punnnn...!!
Hahahaha..
Tapi yang bestnya sebab ikan ni banyak isi..


Inilah bau yang buatkan aku nak makan nasi..
Mula aku jual mahal
Aku x nak makan nasi sebab mak aku cakap lauk ikan goreng jer .
Xdensayur..xde kari gulai bagai.
Aku plan nak masak Maggi Oedas Giler jeDah seminggu beli x sempat nak makan.
Tapi mak aku kata bileh makan maggi
Tapi kena makan nasi dulu...
Alaaaa.....lauk apa jer..?
Mak aku cakap Ikan Goreng..!
Ikan Goreng jer..?
Tak nak lah...!
Sekali ada bau yang buat aku meleleh air liur..
Bau tu familiar sangat...
Tapi bau apa ya..?
Gi dapur tengok mak aku tengah tuang budu dalam mangkuk
Budu Ori from Kelantan..
Stok yang mak Zamir bagi sebelum puasa lagi
Stok budu ni ada jer kat umah aku
Mak aku cakap asal habis stok ..
Ada jer rezeki orang bagi..
Jarang kena beli


 Pastu ada telur masin
Haaa...yang ni aku tahu trlur masin hari Rabu
Kisahnya mak aku rebus 2 biji telur masin nak makan ngan nasi..
Lepas makan nasi masa nak cuci periuk baru perasan telur tu dah merajuk dalam periuk
Sebab mak aku lupa nak hidangkan...
So...hari ni pujuk semula la telur masin tu
Haaa...baru nampak telur masin tu semyum..
Kikikikiki....


 Ulam Daun Selasih Putih..
Actually Green Basil
Hahaha...dah tu naper cakap Selasih Putih?
Mak aku cakap sebab ada 1 jenjs lagi Selasih yang selalu dimakan ngan Laksa Johor tu dipanggil Selasih Hitam or Thai Basil
Bukan la hitam black
Tapi more to purple la batang dia dan urat daut dia..
Mak aku cakap kalau kat kampung nenek ada 1 lagi spesis basil ni yang bau dia lagi kuat
Namnaya Daun Kemangi
Mak aku kata rupa dia sama jer..tapi bau dia memang kuat..
Mmmm...aku x pernah makan
Selasih yang ni aku makan la...
Cubit Ikan Goreng...
Kasi cicah dalam budu...
Petik daun selasih ni beberaoa helai...
Timbus dalam nasi
Suap..
Kunyah..
Mmmmmmm.....nikmati rasanya sambil pejam2 mata.....
Walla.....
Ore Klate jange maghoh deh...
Kawe lagi terror makke budu dari sesetengah ore Klate..!!
Family i memang semua suka budu axcept my nenek & Achik
Tapi dalam x makan budu pun nenek & Achik dah pernah tertipu dengan  SAYUR BUDU PUCUK MENGKUDU kat sini...
Hahaha...masa bulam puasa hari ru Pakcik masak Sayur letak budu
Nenek & Achik x tahu ada bud
Semua pulun makan sebab sedap..
So...?
Hahahaha.......no comment!


Asalnya bila cich budu ni macam ada kureng skit..
Aku tanya mak aku naper kurang kick..?
Mak aku xakap x tahu...
Pastu bila mak aku plak cicah...
Mmm...mak aku cakap sebab cili nya belum dipicit..
Mmm...pastu mak aku perahkan limau...picit2 cili padi tu sampai keluar biji2 cili tu dalam kuah budu..
Mmmmm.....baru kick..!
Meleh air mata dan air hidung..!
Hahahaha....x senonoh..!
But...who care..!!

2 comments:

  1. salam bakar ikan sedap....

    ikan goreng pun sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe....kiter pun suka ikan bakar..kalau kat Kedah boleh bakar ikan..
      Kat sini mak kiter jarang bakar ikan..
      Kalau bakarpun pakai vantage pan jer..

      Delete