Saturday, 17 September 2016

SUP GEAR BOX..REBUNG LEMAK CILI API

Masih hari ke-3 Raya Haji 2016..
Sampai jer dari kampung,mak aku sibok pack daging qurban yang bawa balik..
Mak aku kata nak bagi pada mak Ismail sikit...

Sup Gear Box..
Bukan gear kereta..
Rupa dia macam gear kereta kot..
Tapi ni mak aku kata tulang kaki lembu..
Kakak plak cakap macam lutut manusia jer..
Hahaha..
Teringat plak lutut abang yang kena pasang skru tu..hihihi

Sup ni makan ramai-ramai..
Petang Achik ..pakcik..Haikal & Aqil datang..
Kan dorang dah datang KL sehari awal dari kitorang balik..
Malam semua tido kat umah ni..
Tapi esok Achik..pakci..Haikal..Aqil dah nak balik..
Nenek pun sama..nak balik ngan Achik..
Huhuhuhu ..



Mak aku kata Sup ni sempoi jer buat..
Rebus je..
Tapi sedap sebab daging tulang fresh..
Lembu qurban plak tu..
Mungkin tu yang jadi sedap..

SUP GEAR BOX..mak aku
1 tulang kaki +tulang &daging
1 bawang besar-belah 8
5 bawang putih-ketuk
1 halia-ketuk
2 sup bunjut
Garam secukup rasa
Daun sup

1. Rebus tulang hingga daging empuk & nampak isi lekang dari tulang.(mak aku guna rice cooker jer)sentiasa tambah air panas jika air rebusan surut
2. Masa rebus masukkan bersama sup bunjut(pilih yang tulis sup tulang),halia & bawang putih ketuk.
3. Bila daging empuk masukkan bawang besar yang dibelah-belah..biar mendidih & bawang lembut
4. Tambah garam secukup rasa & tabur daun sup.
**mak aku kata x perlu tumis sebab kuah sup sudah cukup dengan lemak dari tulang & daging...



Rebung Lemak Cili Padi..
Bersama Daun Kaduk & Petai..
Mak aku masak untuk nebek sebab nenek x boleh makan daging..
Asalnya mak aku kata nak buat Rebung Lemak Cili Padi jer campur Daun Kaduk..
Tapi nenek suruh tambah petai..

Rebung dan petai tu bawa dari kampung..
Rebung madu..petai yang nenek kait tu pun pokok nenek..
Kaduk tu nenek petik tepi pagar masa  parking kereta tu..
Rebung fresh dari pokok nenek tanam
Tapi namanya Buluh Madu..
Rebung tu yang masih lembut..
Kalau dah keras tu buluh namanya..
"melentur buluh biar dari rebungnya"
Maksudnya..nak mendidik anak biar masa masih kanak-kanak...masih kecil..
Kalau dah dewasa dah jadi buluh..susah dah..
mmmm...rasanya maksudnya gitulah yang aku faham..



REBUNG LEMAK CILI PADI BERSAMA KADUK & PETAI..mak aku
1 batang rebung madu
1 cekak kaduk
2 papan petai-kikis kulit &potong ikut mata petai
1 asam keping
1 kotak kecil santan + air secukupnya
Garam

Bahan tumbuk:
5 cili padi
Segenggam ikan bilis
1 bawang besar
1 ketul kecil kunyit

1. Potong & rebus rebung hingga lembut
2. Masukkan bahan tumbuk,asam keping & santan.tambah air ikut pekat yang disukai(lebih kurang 1 kotak santan juga)
3. Masak hingga mendidih.
4. Tambah kaduk,petai & garam secukup rasa.


No comments:

Post a Comment