Monday 19 September 2016

NASI LEMAK HIJAU...


Nasi Lemak Hijau.
Sarapan hari Jumaat
Masih lagi dalam cuti sekolah seminggu...
Abang & kakak pun masih cuti..
Semua masih cuti sampai  Ahad.
Abang dah ada plan lepas solat Jumaat nak kuar ngan kawan yang sama sekolah SEMEKAD dulu..
Mak aku suruh abang hantar daging qurban & buah cempedak pada mak Ismail sekali..
Abang kata mak Ismail bagi duit raya kat abang..
Waaaa..vangga la tu abang...
Kakak plak kata nak kuar ngan kak Nurul..tapi x jadi sebab kak Nurul x jadi balik..masih kat Kelantan..
Mak aku asalnya plan nak gi jemputan kenduri kat Sepang..pun xjadi sebab abang nak guna kereta..
Aku...??
mmmm...ngadap tv jer ler...
Sambil makan Nasi Lemak Hijau..
Hujan lebat pagi Jumaat tu..
Berita kat Radio Klasik(kat bilik mak aku) tengah bagitau mengenai berita Kematian Dato Harun Din ..
Macam pernah dengar nama tu..tapi dimana ya?
Bila tanya mak aku kata pengasas Darul Syifa..
Ooooo...aku tau Darul Syifa yang kat Bangi tu..
Pernah pergi situ dolu..


Nasi Lemak Hijau...
Bukan "mak kau hijau" yer...hihihi
Memang hijau kan...
Mak aku dah pernah masak ...kat sini
Tapi hari ni mak aku kata set x lengkap sebab xde timun..
mmmm...x kisah pun sebab akuvx suka timun


Nasi Lemak Hijau ni juga panggil Nasi Lemak Pandan..
Makan ngan sambal bilis..ayam goreng ,telur rebus & kacang..
Pada aku nasi lemak dah cukup jika ada sambal yang x pedas sangat la..
Kadang beli nasi lemak kena yang sambal pedas gilerrrrrrr memang potong stim lar..
Mak aku kata klu sambal pedas menyegat tu sebab cili dia tidak dimasak betul-betul..
mmmm...xtau la camaner mak aku tau makcik nasi lemak tu x masak dengan betul..
Ke mak aku dah tanya makcik tu..
Hahahaha...



Mak aku juga ada buat Cempedak Goreng...
mmm...naper ada Nasi Lemak Hijau dalam bekas tu..?



Haaaa....
Nasi Lemak Hijau yang dah siap sambal dalam bekas ni & cempedak goreng tu untuk hantar kat jiran sebelah rumah aku ni..
Mak aku suruh aku hantar tapi aku malu sebab aku belum mandi..hihihi...sejukkkk hujan
Dah la jiran aku tu lelaki ...bujang..malu do
Sudahnya mak aku hantar sendiri..
Tapi jiran aku ni baik...
Dulu dia rajin masak & selalu hantar kat umah aku..
Paling aku ingat lagi kuah kacang letak daging dalam tu...sedapppp
Tapi sekarang dia dah tinggal sorang & aku dah xde bau dia masak lagi dah..
Yang aku selalu nampak..dia selalu buat delivery order ..
Haaaa..jangan x tau..kat tempat aku ni banyak yang buat delivery service untuk masakan gerai..
Kat peti surat macam2 pamplet untuk delivery tomyam..sup..nasi..minuman bagai..
Xder service charge pun..cuma kena order minimum RM7..
Ye la...xkan dorang nk hantar klu orfer air suam or air kosong..hehehe..


Pinggan mak aku...
Penuh petai..!!
JANGAN TIRU AKSI INI..!!
Hihihihi...

NASI LEMAK HIJAU
2 cawan beras basmathi
1 kotak kecil santan
2 cawan air
2 daun pandan
1/2 sudu teh pewarna hijau
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 sudu halia hiris halus

1. Cuci beras & rendam 1/2 jam supaya nanti nasinya gebu
2. Masukkan santan,air,garam,gula,pandan & halia dalam rice cooker & cook hingga mendidih.
3. Masukkan pewarna hijau & masukkan beras & kacau.
4. Tanak hingga masak
5. Bila nasi sudah masak,kacau dengan chop stick atau garfu supaya nasi gebu & tidak benyek

SAMBAL TUMIS
1 cawan ikan bilis bersihkan & basuh
1/2 cwn minyak
Garam
1/4 gula nissey klantan
1 asam keping @ 1/4 cawan air asam jawa cair

Bahan Blend:
30 cili kering-gunting & rebus
1 bawang besar


1. Panas minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan air asam  & ikan bilis
3. Masukkan garam,gula nissey/gula melaka & masak hingga naik minyak
4. Sesuaikan rasa

Hidang bersama timun hiris..kacang tanah digoreng..bilis goreng...telur rebus..ayam goreng or lauk pilihan..

No comments:

Post a Comment