Thursday 29 September 2016

CUCUR BILIS RANGUP

Cucur Bilis Rangup...
Teh O...
Minum petang....
Favourite mak aku....
Mmmm....banyak sangat favourite mak aku nih...
Semua favourite...
Hahahaha.....

Cucur Bilis garing...
Cicah Thai Chilly Sauce..
Teh O Panas..
Krup krap krup..
Slruppp...
Brrrrr....
Ops..
Alhamdulillah....


Mak aku kata cucur bilis ni berkhasiat sebab ada bilis & sayur..
Ada bilis untuk protin & kalsium..
Ada carrot untuk vitamin B & carotine
Ada tepung untuk karbohidrat...
Ada daun sup untuk vitamin C
Goreng dalam minyak ada vitamin E & lemak..
Hahaha...condifen jer mak aku cakap macam pakar pemakanan...
Ops..confident jer..
Hihihi..
Sebenarnya mak aku nak suruh aku makan..tu yang cakap camtu kot...
Heeee...

CUCUR BILIS RANGUP..mak aku

2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air suam
1 sudu air kapur(yang jernih)
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1/2 batang carrot-sagat panjang
1 tangkai daun sup
1/2 bawang besar-hiris halus
1/4 cawan ikan bilis- bersihkan.
Minyak untuk goreng

1. Dalam bekas,masukkan tepung,garam & gula.
2. Buat lubang pada tepung & tuang air kapur dan air suam sedikit demi sedikit hingga sebati..

3. Masukkan carrot sagat,bilis,bawang hiris & daun sup.

4.Gaul rata & biarkan sekejap supaya semua bahan sebati

5. Panaskan minyak yang banyak & sudukan ditepi kuali supaya dapat kuih yang nipis.

6.Goreng balik-balikkan hingga garing..

7. Tos atas kitchen towel & hidangkan dengan Thai chilly sauce

No comments:

Post a Comment