Friday 26 September 2014

ROTI PURI & KARI SARDIN



Sarapan hari Rabu 17 September 2014...hahaha macam tulis dairy jew...
Hmm dairy la juga kan...dairy untuk perut...
Roti Puri cicah Kari Sardin + kacang apa ntah....Lupa nak tanya mak aku apa nama kacang dalam kari sardin tu...Kari Sardin tu sedap sangat sebab ada kacang apa nyah tu yang warna putih tu....Hari tu tanya mak aku dah nama kacang tu...Pastu lupa..huhuhu..

Roti ni memang mak aku dah selalu buat pun...Tapi selalu bukan panggil Roti Arab ka...?
Hahahaha...mak aku kata namanya dah tukar sebab kat kampung ke memang panggil ni Roti Arab...Tapi mak aku kata kalau makan kat Restoran mamak roti ni panggil Roti Puri
Dan kata mak aku lagi kalau tengok kat Restoran mamak ...Roti Arab lagi besar & lagi tebal...
Jadi hari ni kita panggil la yang ni Roti Puri...
X kisahlah roti apapun....
Yang penting aku memang suka...kalau makan panas-panas lagi la feel...hehehe

Kacang yang dalam kari sardin tu memang ngam lah makan ngan Roti puri ni...
Sebab masa aku nak makan Roti Puri ni...memang dah siap mak aku buat..makanya xde la aku nengok masa mak aku buat tu..
Tapi mak aku kata sama je macam yang selalu mak aku buat sebelum ni ..Aku pernah dah masuk dalam entri sebelum ni...cuma namany je sudah tukar ...dari Roti Arab dah jadi Roti Puri....heee
Suda takar ka...?????

Makanya aku copy paste dari entri sebelum ni  & kasi tukar itu nama..hahahaha


ROTI PURI...Masakan Mak aku
1/2 kg tepung gandum
1bungkus (11gm) yis mauripan
2 sudu susu tepung
2 sudu gula
sikit garam
2 sudu butter
1 cawan air suam-kalau x cukup boleh  tambah
minyak untuk goreng


1. Campur tepung,gula,yis,susu & gaul.
2. tambah air suam + garam sedikit demi sedikit & uli sampai lembut.
3. masukkan butter sikit demi sikit sambil uli sampai x lekat tangan..
4.Bahagikan adunan jadikan bebola sebesar bola ping pong & biarkan 20 minit.

Lepas 20 minit tepung tu akan kembang macam pau
Gelekkan bebola tu agak2 la  1/2 cm tebal..alas la ngan plastik spy x lekat
Panaskan minyak dalam kuali..biar panas..bila dah masuk tepung ni..perlahankan sikit apinya..
Memang dia akan kembung dan kosong dalamnya
Terbalikkan...biarkan warna nya golden...& angkat...
Roti ni memang akan ada ruang kosong dalamnya...Tu sebabnya bila cicah kari, aku suka cedok je kuah tu guna roti ni..
Bila tengok balik tarikh kat gambar tu baru aku perasan haribulannya hampir sama tapi tahun je 2013 & 2014..Hahahaha...setahun tu bezanya...tapi rotinya sama je sebab kata mak aku resipinya sama..namaje dah x sama...Kiranya Serupa Tapi x Sama la ni..hehehe

No comments:

Post a Comment