Wednesday 24 September 2014

SOTO MADURA & PERISTIWA 11 SEPTEMBER....


Soto Madura .....
Antara makanan yang cukup laku dalam family aku...ni lah Soto Madura...
Wlaupun kitorang bukan orang Madura...Indonesia tu...tapi makanan ni sangat ngetop untuk kami..heeee
Ni juadah iftar mak aku pada hari ke-3 UPSR...bersamaan 11 September 2014...

11 September kan selalu kan pasal kapal terbang langgar bangunan apa ntah kat Amerika tu...sajer malas nak nak google tapi aku tau 11 September tu famous ngan citer tu...

Tapi bagi aku & kengkawan Tahun 6 yang lain akan tetap ingat PERISTIWA 11 SEPTEMBER sebab kes SOALAN UPSR yang bocor & kena repeat...!!!!

Heee..UPSR lagi...


Mak aku buatkan Soto Madura ni sebab nak buat buka puasa & sebab abang pun ada kat rumah...Abang balik sini sebab 9 September tu ada appoiment HUKM...
Lagipun abang suka sangat Soto Madura ni..
Kakak pun suka..tapi kakak xde..
Bila aku whatsapp gambar ni...kakak terus reply..dia nak juga..hehehhe
Aku pun suka Soto Madura..
Mak aku juga....
Semua sukaaaa   sebab sedap...

 SOTO MADURA....mak aku
1/2 ekor ayam
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 ketul halia
1 ketul kunyit- mak aku kata serbuk pun...bole
1 bungkus rempah sup serbuk
1 btg serai
1 cawan santan pekat - mak aku kata santan pekat xde...so dia guna 1 kotak kecik  santan kotak
minyak masak
garam,gula
Nasi impit - rebus & sejukkan
Hiasan:
daun sup
tauge mentah
limau nipis

isi ayam goreng
Sambal Kicap:
15 biji cili padi
2 bawang putih
gula,garam,cuka
**** Mak aku pesan...goreng dulu cili & bawang putih..pastu blend ngan kicap ,gula,garam & cuka....selain lebih sedap..dengan menggoreng dulu cili tu..x la sakit perut nanti..heee

1. Blend semua bawang2,halia,kunyit  bersama rempah sup...
2. Panas minyak & tumis semua bahan blend
3.Bila dh naik minyak..masuk kaki ayam.. kalau guna ayam ..masukkan isi ayam...Bila isi ayam dh masak angkat & goreng.pastu koyak2 isi ayam tu tabur atas soto...
4. Masuk 5 cawan air & serai..biar didih..
5. Masuk plak garam,gula &  1 cawan santan
6. bila dh masak..hidang la ngan nasi impit & bahan lain macam mak aku buatkan untuk aku tu..hehehehe......

Aku copy paste dari entri aku masa bulan puasa...


No comments:

Post a Comment