Wednesday, 3 September 2014

BUAH TERATAI....FIRST TIME AKU MAKAN....

 Balik dari kelas tambahan semalam dah pukul 4.30 petang baru sampai rumah..Lepas mandi je mak aku panggil aku untuk tunjukkan benda ni...Mula tengok aku rasa geli la sebab nampak macam sarang ulat je...Eh,aku pernah tengok sarang ulat ke..?
Mak aku suruh teka apa bendanya ini?
Hmmm...entah...x pernah tengok...
Sebab malas nak tunggu jawapan aku yang merapu-rapu...Akhirnya mak aku bagitau...
Inilah Buah Teratai....Yang nampak bulat-bulat dalam lubang tu bukan la ulat seperti yang aku sangkakan...Mak aku kata ..itulah biji teratai....
Ooooooooo...
Seumur hidup aku..ni la first time aku tengok real punya buah teratai...selalu tengok juga..
Tapi dalam gambar la...dalam buku Sains & dalam gambar...
Selama ni sebab tengok dalam gambar aku ingatkan buah teratai tu warnanya coklat atau hitam..
Mak aku kata memanga da yang coklat ..tapi itu yang dah masak atau kering...

Lagi satu selama ni aku bayangkan buah teratai tu besar macam pinggan  atau kualai ke...rupanya x la besar sangat...besar sikut dari muffin jew...huhuhu..sedisnya aku x tau...

Tapi masa mak aku pegang & keluarkan bijinya... sebijik macam ulat je...
Macam tengah keluarkan lava anak tebuan....
Haaa..jangan xtau...aku pernah tengok telur & lava tebuan dalam sarang dia...
Haa..kat kampung la...masa tu ada sarang tebuan jatuh dari pokok dekat dengan kubur..nampak dorang keluarkan lava tebuan tu dari sarang nak buat umpan memancing...Haaa..macam mak aku tengah kuarkan biji teratai kat atas tu la...
Kata mak aku...Buah Teratai ni ada kawannya Pn Wong yang bawa...dia beli di Bentong Pahang pada hari  cuti Merdeka tu...Mak aku kata ..mak aku sengaja amik untuk bawa balik tunjukkan pada aku...kerana mak aku tau aku jakun x pernah tengok buah terai yang real ni..



Bijinya warna hijau muda....


Lepas dikopek kulit yang hijau tu ..nampak iasinya macam isi kacang tanah..Warna putih....
Pastu mak aku suruh aku makan....
Dengan exitednya...aku pun makan la....
uwekkkkkkkk....!!!!!!
PAHITT......
 Hahahaha...kena gelakkan dengan mak aku.....

Mak aku kata ...sengaja x cakap awal2..bahawasanya sebelum makan isi biji teratai tu kena belah dua & buang mata tunasnya yang warna hijau kat tengah-tengah dalam biji teratai tu....Mata tunas tu yang buatkan rasa pahit....
Ooooooo...Tipah Tertipu.....!!!!!!
(hahaha...baru tengok filem Ali Setan hari Isnin....ada dialog ni....Tipah Tertipu..!!!)
heeeee...
Mak aku kata sengaja x bagitau sebab mak aku kata supaya aku rasa pahit tu & akan ingat sampai bila2...iaitu sebelum makan biji teratai kena buang mata tunasnya...
Hmmm...dah buang mata tunas tu barulah x pahit lagi...Pastu aku pun makan sebiji demi sebiji hingga habislah biji-biji teratai dalam sebiji buah teratai tu 
Hahahaha..berapa banyak biji daaaaa...!!!!!
Rasanya bukan lah sedap sesangat pun... Rasa lemak-lemak macam makan kacang mentah je...Tapi sedap la lagi kacang macadamia ke kacang almond ke..
Tapi atleast...
Aku dah dapat tengok....pegang...kopek....& makan biji tearatai...
Bukanlah semua bijinya mempunyai isi....Ada juga yang nampak kemek & saiznya kecil memang xde isi..Yang bolat & montok tu je yang ada isinya..

Kata mak aku lagi...sebenarnya mungkin aku pernah pun makan biji teratai ni...tapi mungkin aku yang x perasan sebab kalau minum Air Laici Kang ada dimasukkan biji teratai kering..
Hmmm...x tau la plak aku..
 Bila google gambar bunga teratai...cantiknya....nampak rupa buah teratai dalam gambar tu...aku dah boleh la bayangkan saiz..rupa & rasanya...hehehe
 Bestnya kalau dapat petik bunga teratai...buah tearatai....
Yang pastinya..baik kampung nanti aku nak suruh nenek amik kan sebab mak aku kata dekat sungai tempat nenek selalu memancing memang ada banyak pokok teratai & kalau musimnya memang ada banyak bunga yang cantik & ada buahnya...
Tapi x tau la sebab aku tak pernah ikut nenek memancing kat sungai yang mak aku cakap tu..
Mak aku kata..buah teratai ni pun dah lama mak aku x makan & hanya makan waktu zaman kanak-kanak...sebab tu mak aku nak aku tau & rasa bijinya...

 Begitulah kisahnya buah & biji teratai ni...

No comments:

Post a Comment