Saturday 2 March 2019

ULAM PUCUK GENUAK a.k.a KERDAS

Ulam Pucuk Genuak
Genuak mean Kerdas
Mak aku cakap orang Kedah panggil Genuak
Orang lain panggil Kerdas
Tapi ni Pucuk Kerdas..

 Mak aku cakap Pucuk Kerdas sedap dijafikan ulam.
Nenek kata rasa dia lemak
Mak aku lak cakap lemak + bau macam petai
Mak aku ngan nenek la paling suka..
Berulang2 makan nasi Ulam Pucuk Kerdas..
Actually ni story awal bulan February
Masa balik Kedah cuti CNY tu la
Ada beberapa story lagi tengah Q dalam draff..
Ni citer about Ulam Pucuk Kerdas dulu la..
Eh ..Kerdas tu pun ulam juga..
Ulam Buah Kerdas aku tahu

 Ni Buah Kerdas
Pic dari entri tahun lepas 2018
Ni Kerdas yang masih muda


Ni pun Kerdas
Pic dari entri 2015
Aku x suka Buah Kerdas sebab bau dia kuat sangat
Lebih kuat dari Jering
Lebih kuat dari bau Petai..


 Pucuk Kerdas ni mak aku beli kat Pasar Tani
Kata mak aku Pucuk Kerdas ni rupa dia seakaan Pucuk Jering..
Tapi Pucuk Jering mak aku cakap warna maroon
Pucuk kerdas ni ligh chocolate
Rupa daunnya sama..
Warna jer sedikit berbeza


Haa...ni daun Jering..
Memang aku selalu tengok daun jering
Sebab kat kampung nenek ada Pokok Jering
Masa balik cuti CNY tu juga musim  Jering berbuah Cerita about Jering dah tulis dalam post MENGAIT BUAH JERING ....kat sini...
Mak aku kata Jering berbuah sepanjang tahun x ikut musim pun
Tapi Genuak..a.k.a Kerdas bermusim..
Kat kampung nenek xde Pokok Genuak
Hanya ada Pokok Jering dan Petai


 Mak aku cakap sekarang ni dah bulan Mac..
Pokok Genuak yang berpucuk hari tu dah berbuah.
Mana mak aku tahu...?
Mak aku cakap ramai kawan2 post dalam whatsApp musim Buah Genuak
Hahahaha...
Mak- mak post pic ulam ker.../?


Ni Pucuk Putat
Yang ikat dengan getah tu Pucuk Putat mak aku beli kat Pasar Tani
Balik sampaai rumah...
Nenek pun bawa balik Pucuk Putat  yang x ikat tu...
Nenjek cakap benek petik jer tepi sungai masa nenek gi memancing..
Haaa....free jer

7 comments:

  1. Rupa pucuk ulam bebuas atau beruas.. Dan pucuk gajus Dan pucuk belinjau....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...mak kiter cakao memang ada rupa pucuk belinjau..

      Delete
  2. tak pernah lak rasa kerdas ni. masa kecik pernah nampak org tua tua makan..
    daun daunnya tak pernah juga.
    pucuk belinjau dengan buah belinjau muda masak air sedap ... atau masak lemak... sedapp
    sama dengan ulam pucuk bebuas, makan mentah, ulam atau masak lemak.. sedap.
    juga sedap pucuk putat ok gak kelat kelat kan.. ?
    pucuk beluntas pun sedap...
    pucuk jering belum cuba. pucuk gajus taksedap macam buahnya...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum puan. nak minta izin untuk gunakan gambar pucuk genuak ni bagi tujuan percetakan boleh kah

    ReplyDelete
  4. Waalaikumusaalam...
    Boleh....asalkan untuk tujuan ilmu dan kebaikan dipersilakan....

    ReplyDelete