Saturday 9 March 2019

KARIPAP PUSING a.k.a KARIPAP PUSAR

Karipap Pusing
Karipap pusar..
By mak aku..

Mak aku cakap x kemas
Tapi aku nampak ok jer
Kakak pun cakap cantik jer
Tapi mak aku cakap ada orang lain buat lebih kemas dan lebih cantik..
Mmm....no comment..!


Kakak ada tanya camana mak aku buat Karipap Pusing ni..
Mak aku cakap kena tengok proses  buat dia baru faham..
Kalau citer nanti x faham..
Mmm...memang kakak x tengok masa mak aku buat
Aku pun x tengok...
Heeeeeeee   ....
Mak aku pun cakap xde pic step by step sebab buat sorang2


Karipap Pusing panas- panas...
Tapi masa panas aku x sempat nak makan
Masa aku makan dah sejuk


Mak aku cakap nak buat Karipap pusing ni kena ada 2 dough..
Tapi sebab x tengok maka x faham
Hahaha
Lain kali plak kalo mak alu buat lagi leh tengok step by step

KARIPAP PUSING
A:
1 cawan tepung + minyak
- hanya campur tepung dan minyak & uli jafi dough.
- bulat-bulatkan 5 ketul

B:
2 cawan tepung
1/2 sudu teh garam
2 sudu minyak
air
- Campur tepung,gadam,minyak dan uli dengan memasukkan air sedikit demi sedikit hingga jadi dough
- bahagikan 5 ketul

1. Ambil 1 doh A dan balutkan dengan 1 dough B
2. Gelek hingga leper
3. Gulungkan dough
4. Leperkan sekali lagi.
5. Gulung lagi sekali dan kerat menjadi beberapa bahagian
6. Gelekkan setiap bahagian tadi dan isikan inti
7. Kelim seperti karipap biasa
8. Goreng dengan api sederhana supata rangup
9. Jika hendak frozen...goreng 1/2 masak dan sejukkan sebelum difroze kan..

Inti:
3 biji kentang
1 cawan daging rebus  / ayam
1 bawang besar
2 bawang putih
1 sudu rempah kari
2 sudu minyak
1 sudu teh garam
1 tangkai daun sup

1. Rebus kentang sebiji2 dan kupas kulit & potong dadu
2. Panaskan minyak dan tis bawang besar & bawang putih
3. Masukkan serbuk kari & 1/4 cawan air.masak hingga naik minyak
4. Masukkan daging rebus yang dipotong kecil- kecil dan juga kentang rebus,juga garam
5. Kacau hingga kering dan sesuaikan rasa
6. Masukkan daun sup


Inti Karipap


dough pastry untuk karipap


Karipap Pusing 1/2 masak untuk frozen


Karipap pusing siap goreng
Ready to eat...
Ok..bye

3 comments:

  1. Salam make Kita panggil katipao lapis. Sebab dough Di lapis lapis Dan gulung .kemudian potong .kemudian Di permukaan Di roll.flattened. dapat shaped circular

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaa...sis nor mwsti pandai uat karipap lapis ni..
      kiter x dapat tengk lagi cara buat dia..
      Baru dapat makan jer

      Delete
  2. Pandai Tu idok ler. Tapi selalunya tengok mak buat ..kalau orang order..

    ReplyDelete