Monday 4 March 2019

MECKEREL GORENG DALAM SOS CILI TUMIS PETAI

Meckerel Goreng Dalam Sos Cili Tumis Petai..
Bapak panjang nama lauk ni..
Haaaa...mak aku yang cakap nama dia macam tu
Laun lu ch wekkend semalam...
Pagi- pagi lagi mak aku kata nak gi  Pasar Tani
Aku dah siap mandi dah mak aku kata x jadi plak nak gi..
Pastu aku dah pakai baju dok umah
Mak aku lak ajak kakak gi pasar .
Mak aku cakap nak cari ulam...
Balik mak aku bawa balik petai, ulam..pisang ,santan dan kuih..
Gi pasar tapi x beli ikan or ayam...?
Mak aku cakap x beli pun sebab kakak nak kuar..
Mmm...mesti makan kat luar
Abang pun kerja.
Balik- laik aku ngan mak aku jer lunch nanti..
Mak aku tanya aku makan sardin jer boleh ker..?
Mmm...aku x kisah lauk apapun..
Ayam Masak Kicap Pedas semalam tu pun ada lavi..
Mak aku masak banyak...
Tapi hanya aku jer makan...
Kakak x lunch pun..
Petang kakak kuar gi Pasar Malam beli Leropok Lekor & Taufu Fa
Ayam Kicap Pedas 1 kuali hanya aku makan 2 ketul...
Masa mak aku kuarkan sardin tu nampak ada 1 tin Mackerel Goreng Dalam Sos Cili..
Mmmm....nampak macam sedap...
Aku request soh mak aku masak Mecjerel Goreng Dalam Sos Cili tu..


 Sebab nampak pic kat tin dia cam menarik jer


 Bila dan buka tin..
Mmmmm...bau cili
Nampak macam.pedas
Tapi bila rasa sikit sos cili dia...
MANISSSSS...!
Mmm....macam x kena jer rasa manis dia over sangat...!
Tak pedas pun..
Manis jer macam sos gula melaka


 Mak aku cakap nak letak cili padi potong banyak2 untuk kasi pedas...




 MECKEREL GIRENG DALAM SOS CILI TUMIS PETAI
1 tin kecil Meckerel Goreng Dalam Sos Cili
3 papan petai - hiris
10 cili padi- hiris
5 bawang putih
1/2 bawang besar
2 sudu minyak
1/2 sudu teh garam

1. Panas minyak dan tumis bawang besar,baaang putih dan cili padi
2. Masukkan meckerel goreng dalam soso cili dan biar mendidih
3. Tambah petai dan garam.
4. Masak hingga mendidih dan sesuaikan rasa



 Mmmmm...sorry to say
This is not our taste
Dah tambah cili padi pun
Masih xleh cover manis sos dia


 Akhirnya hanya petai yang habis
Ikan dengan sos dia ...
Mmm...simpan semula bawah tudung saji


 Amu lagi selera makan Lauk Aya. Kicap Pedas semalam nyer..!


 Mak aku makan ngan ulam Tenggek Burung & Telur Masin


Walaupun title dia Meckerel Goreng Dalam Sos Cili Tumis Petai
Tapi yang membantu selera ialah Ayam Kicap Pedas, petai & ulam..

Moral of the stort...
Mwckerel Dalam Sos Tomato jugak yang sedap...
Sardin Dalam Sos Tomato pu  sedap tapi kalau Sardi  ikan dia lembik..
Aku lagi suka Meckerel Dalam Sos Tomato
Meckerel Dalam Sos Cili..?
Oh,thank...!
Ok..bye

2 comments:

  1. Next sotong Rex ..sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....time balik Kedah memang nampak Kilang REX ni kat tepi hiway PLUS kat Penang...

      Delete