Friday 22 February 2019

SAMBAL SARDIN + BELIMBING BULUH & KENTANG

Sambal Sardin + Belimbing Buluh & Kentang
Mak aku suka belimbing
Aku suka kentang
Mak aku cakap campur jer sama2 dalam Samval Sardin ni...
Bukan lauk hari ni
Tapi minggu lepas nyer.
Minggu  ni makan nasi bungkus beli..
Pagi jer mak aku masak bekal
Petang beli bungkus..
Nasi Lemak
Nasi Ayam Penyet
Sup
Makan Maggi
Sepanjang minggu ni makan nasi bungkus nga  maggi jer sebab mak aku hanya masak bekal jer.


Tapi sebab dalam draff banyak lagi yang belum publish...
Maka setiap hari publish jer lah


Tempe Goreng  Ikan Bilis & Cili Padi
Juga untuk lauk makan sama bgan Sambal Sardin + Belimbing & Kentang
Minggu lepas setiao hari ada lauk Tempe Goreng


Selalu kakak jer suk Tempe Goreng ni
Masa dok kolej kalau balik ner kakak mesti minta mak aku masak tempe goreng or sambal tempe
Now kakak dah dok umah sebab tengah intern.
Tapi weekday kakak makan kat tempat intern..
Balik malam kakak terus tido ..dah x makan
Sejak kakak intern ...setiap hari mak aku akan buat bekal & breakfast yang senang nak makan.
Mak aku cakap supaya kakak boleh makan sambil tunggu train atau sambil tunggu bas..
Banyaknya mak aku buat bekal sandwich...boritto...kadang nugget jer..!
Dinner pun mak aku masak sempoi jer sebab aku ngan mak aku jer nak makan


SAMBAL SARDIN + BELIMBING & KENTANG
1 tin sardin
10 belimbing buluh
2 biji kentang
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
minyak

Bahan Blend:
15 cili kering
1/2 bawang besa
3 bawang putih

1. Bersihkan belimbing dan kentang.
2. Kentamg dipotong wedgest dan goreng masak
3. Tinggalkan minyak anggaran 4 sudu dan tumis bahan blend hingga naik minyak
4. Masukkan belimbing dan 1 cawan air.Masak hingga belimbing lembut dan kuah pekat
5. Masukkan garam,gula dan kentang
6. Bila naik minyam masukkan sardin dan biar mendidih sekali lagi
7. Sesuaikan rasanya

No comments:

Post a Comment