Friday 22 February 2019

ASAM REBUS GUNA REMPAH KARI IKAN

Asam Rebus Ikan Kembung & Nanas Madu
Tapi title nya Asam Rebus Guna Rempah Kari Ikan
Haaa...mak aku kata sebab mang guna rempah kari ikan..


Asam Rebus ni mak aku cakap kalau kat Kedah dipanggil Asam Pedas
Kalau Asam Pedas Johor..Asam Pedas Melaka tu panggil apa..?
Yang tu mak aku kata dipanggil Asam Tumis
Ada yang panggil Asam Pedas Tumis..


ASAM REBUS IKAN KEMBUNG GUNA REMPAH KARI

5 ekor ikan kembung
1/2 biji nanas madu
1 asam keping
garam
daun kesum

Bahan tumbuk:
1 sudu rempah kari ikan
1/2 baqang besar
2 bawang putih
1 sudu kecik belacan

1. Masukkan bahan tumbuk kedalam periuk bersama 4 cawan air .
2. Masukkan nanas yang sudah dihiris dan rebus hingga mendidih. Rebus lama anggraran 20 minit supaya nanas mengeluarkan jusnya dan isi nanas nampak lutcahaya.
3. Tambah asam dan garam dan dun kesum
4. Masukkan ikan dan bila nampak mata ikan terjojol menandakan ikan sudah masak
5. Sesuaikan rasa


Ni nanas madu..
Nanas madu yang mak aku masak asam rebus ni  nanas madu yang beli kat tepi jalan tu x manis sangat.Sebab tu mak aku mata masak asam rebus. Kalau manis cam gula tu lagi sedap makan fresh
Tapi ni nanas madu yang Achik post kat family group whatsApp
Dikupas oleh Pakcik
Pakcik memang terror potong buah..potong daging..
Even sembelih lembu juga...!


Cantik kan pakcik potong nanas ni..
Achik post pic ni sebab ni achik kata nanas mahal...!



Ok...bye..!

2 comments: