Friday 15 February 2019

HOMEMADE TORTILLA

Homemade Tortilla
Minggu ni lepas naik cuti CNY dah masuk seminggu dah bulan February
Hari tu mak aku dah janji start bulan February x bawa bekal nasi dah
Back to normal..bawa bekal yang mudah dimakan & yang pasti bukan nasi..!


 Minggu ni  5 hari sekolah
2x bawa bekal tortila
2x bawa bekal sandwidh
1x bekal nugget
Sebabnya kakak pun dah start intern kat KL
So setuap hari kakak juga bawa bekal
Mak aku cakap sebab tu kena buat bekal yang practicle untuk kakak nak makan masa otw
Sebab setiap hari kakak akan guna public transpot...bus & train..
So..xkan nak bawa bekal nasi kan...
Haaa.....aku pun lagi suka bekal.macam ni
Macam dolu2 xpernah pun bawa nasi berlauk bagai
Tapi start awal tahun hari tu..ntaj kenapa ma aku leh buat bekal nasi plak
Sebulan wei..!
Sepanjang January la..
Sib baik ni dah masuk February dah xde lagi bekal nasi dan lauk


 Ni bekal hari Rabu
Tortilla...
Sorang 2 roll
Semua ada 7 roll
2 roll dalam piring abang nyer
2 roll dalam pack jernih tu kakak nyer
2 roll dalam bekas maroon tu aku nyer
3 roll lagi tu mak aku amik 2
1 extra tu untuk aku sarapan dalam kereta.


 Ni pic by mak aku
Sebab kat rumah xde pic yang dah potong..
Ni mak aku cakap mak aku snap pic yang dah potong


 Specialnya tortilla a.k.a wrap ni mak aku buat sendiri


 Malam2 buta masa aku ngah buat homework mak aku tengah uli tepung
Kata mak aku sebab lupa nak beli wrap..
So ..kena buat la...
Sebwlum ni pun mak aku dah beberapa kali buat wrap ni sendiri
Dah pernah post RESIPI TORTILLA BUATAN SENDIRI...kat sini...

HOMEMADE TORTILLA
4 cawan tepung
1 sudu teh garam
1 sudu makan gula
1 sudu teh marjerin
1½ cawan air suam

1. Campur garam,gula marjerin dan air dalam bekas
2. Masukkan teoung sikit demi sikit sambil diuli
3. Uli hingga lembut macam dough untuk roti canai @ dough donut.
4. Bahagikan kepada 10 bahagian dan bulat2kan
5. Biar dough bertutup selama 1/2 jam
6. Tabur tepung dan gelek bebola dough hingga nipis
7. Panaskan kuali kosong tanpa minyak
8. Letakkan sekeping dough dan bila nampak gelembunvmg pada permukaan dough...balik2kan hingga nampak tompok2 brown
9. Buat hingga habis
10. Simpan tortila dalam bekas bertutup tuala lembab supaya tidak kering
11. Boleh terus guna untuk wrao.
12. Jika disimpan..panaskan sekejap tortila supya lembut dan mudah nak roll


 Bebola dough direhatkan 1/2 jam


 Gelek hingga nipis


 Masak dalam kuali panas tanpa minyak


 Masak kedua2 permukaan hingga nampak garing

 Simpan bertutup dengan tuala lembab supaya tortila lembut dan tidak patah ketika di roll


 Boleh terus guna atau boleh simpan untum diguna bil perlu..
Boleh simpan 2 hari.
Bila nak guna untuk wrap..panaskan sekejap atas kuali panas untuk melembutkan tortila dan mudah untuk roll


 Yang ni just guna ..
- nugget ayam
- kentang goreng
- daun salad
- mayonis+ cheese powder

Letak semua filling ditengah tortila dan roll hingga kemas...
Bungkus dengan aluminuim foil..


Ready to eat
Juga untuk bekal..
ok..bye

No comments:

Post a Comment