Sunday 3 February 2019

KARI UDANG HARIMAU CAMPUR KACANG BUNCIS- MASAKANKU

Kari Udang Harimau + Kacang Buncis
Cella's Tiger Prawn Curry With French Beans
Haaa...bapak panjang nama dia kan..
Sebab nak juga inteframe nama aku depan kari tu..
Heeee...


Tapi siyernya memang kari ni cooked by aku wei...!
Tak tipu nyer...
Memang aku masak
Tapi mak aku la yang jadi director
Heeeee


Actually ni masak kat Kedah
Heee....bulan  lepas dah balik
Tak puas balik sebab 3h 2m kat Kulim
So...bulan ni cuti CNY seminggu...
Balik lagiiiiii...
Haaa...setiap bulan balik Kedah
Ko hadoooo...?
Biarlah kawan2 akj yang lain gi bercuti kat obesi..
Rezeki depa ....
Kalau x mak aku nak bawa obesi gak
Tapi kakak xnak..
Hahahaha....kalau tak...masa sebelum sampai Tol Juru mak aku nak cross naik Jambatan Sultan Abdul Halim..a.k.a Jambatan Ke-2 Pulau Pinang tu.
Pastu nak naik feri plak ke Butterworth..
Kira obesi la kan...
Hahaha...
Tapi dah kakak cakap xnak lalu sana nanti jem sebab hari Jumaat kan Penang belum cuti..
Nanti nak naik feri kena Q panjang...
So...x jadi la gi oversea.
Kikikiki...



Udang Harimau ni Achik yang beli..
Pastu plan nak makan ramai2
Tapi lastly Aqil ngan Haikal jer datang
Pakcik x datang
Achik gi kenduri rumah kawan Achik..





Besarnya udang ni
Kalau mak aku selalu beli udang xs jer.
Kalau nenek datang KL nenek selalu belanjer beli udang besar2
Tapi xdelah besar macam ni sebab kat KL lavi la mahal
Ni kat Kedah...aku  x tahu harga dia sebab Achik yang beli udang ni...


See....
Memang i masak okey....
Mak i jd puan  director kat sebelah..
Hahahaa...

KARI UDANG  HARIMAU + KACANG BUNCIS
9 ekor udang harimau
1 cekak kacang buncis.
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
2 asam meping
1 sudu garam
2 paket kecil serbuk kari ikan

Bahan Tumis
2 bawang merah
3 bawang putih
1 pelepah daun kari
3 sudu minyak

1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis
2. Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan 1 cawan air
3. Masak sampai naik minyak baru masukkan udang,garam,asam keping dan biar udang 1/2 masak.
4. Masukkan santan cair dan masak hingga mendidih
5. Masukkan kacang buncis dan kecilkan api biar mendidih perlahan supaya kuah naik minyak cantik


Masak kari dalam kuali..
Mak aku cakap supaya senang nak kacau
Masak sampai rempah naik minyak dan masukkan udang,asam dan garam

Lepas udang 1/2 masak baru masukkan santan cair
Bila mendidih masukkan  kacang buncis

Ops...ada lavi kacang buncis aku potong x habis
Mak aku cakap kena potong serong
Tapi mak aku cakap aku potong x cantik
Aku rasa dah cukup cantik..
Heeee....
Mak aku cakap selepas dah masuk kacang buncis kena kecikkan api biar mendidih perlahan supaya kuah pecah minyak dan cantik.
Dulu aku x faham bila mak aku teranvkan
Bila masak sendiri  baru aku faham...
Memang betul lah...bila masak api perlahan kuah dia cantik..
Now aku dah faham..


Kari Udang aku yang masak
Haaa....memang sedap
Pandai kan aku masak...
Hehehe....


Haaa...x caya tanya Aqil
Aqil cakap sedap..
Kira aku lebih percayakan Aqil


Seorang abang yang baik akan kopekkan.kulit udang untuk adiknya makan
Hahahaha....Haikal sedang layan Aqil makan


Selera betul Aqil makan Kari Udang masakan aku...
Heeeee...vangga dowh...!!


Ok....last pic kari udang by aku...
Ok..bye

4 comments:

  1. LULUS..mengancam kari udang tu...sedapnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....TQ meluluskan kari udang kiter...
      Nanti datang Kedah tau...kjter masakkan
      Muah2....

      Delete
  2. Salam

    "kalau tak...masa sebelum sampai Tol Juru mak aku nak cross naik Jambatan Sultan Abdul Halim..a.k.a Jambatan Ke-2 Pulau Pinang tu".
    hehehe loyar buruk awakkkk.. hahahaha

    anyway.. best la lauk pauk makan... tak ada ikan pekasam ke?

    hehehe sambal belacan... sedapppp kena dengan kari... atau masak lemak.. satu rice cooker tak cukup nasi..


    salam buat nenek dan mak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...loyar buruk skit jet..
      Sambal belacan wajib ada.
      Ada ulam rare..pucuk kerdas...sedap..
      Ikan pekasam pun ada..ikan puyu dan hatuan pekasam..nanti next entri about ulamw semua

      Delete