Wednesday 20 February 2019

ASAM PEDAS SARDIN + BELIMBING BULUH

Asam Pedas Sardin + Belimbing Buluh
Lauk yang selalu mak aku masak kalau ada stok belimbibg buluh...
Lately ni bz...
Asignment PSV dah kena mula..
Soalan dah dapat..


Minggu lepas lepas nyer menu..
Dah siap tulis tapi boleh lak lupa nak klick publish..
Haaaaa....sib baik bukan axam
Kalo x..mmm...alamat menyesal la....
Masak untuk dinner..
Tapi aku ngan mak aku jer makan
Abang ngan kakak balik kerja makan maggi..
Tapi aku ngan mak aku pun makan waktu sebelum petang lagi..
Abang ngan kakak lum balik
Mak aku cakap masak ngan sardin lebih sedap dan lebih cepat
Kena masak lama sampai belimbing lembut untuk kurangkan masam
Kata mak aku..lebih sedap masak malan dan makan untuk lunch esoknya kerana kuah akan meyerap dalam belimbing..
Mak aku cakap macam tu la...

ASAM PEDAS SARDIN + BELIMBING BULUH
1 tin sardin
15 biji belimbing buluh
1 sudu tej garam
1 sudu twh gula
1 batang serai
1 bunga kantan saiz kecil
2 sudu minyak

Bahan Blend
10 biji cili kering
1/2 bawang besar

1.Panaskan .inyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan 2 cawan air.
3. Masukan serai,bimbing buluh,garam dan gula serta masak hingga mendidih dan belimbing lembut.Masak agak lama hingga kuah berkurang supaya rasa masam dari belimbing keluar kedalam kuah
4. Masukkan sardin bersama sosnya
5. Perlahan kan api supaya kuah mendidih perlahan dan kuhh jadi cantik
6. Sesuiakan rasa


 Belimbing Buluh
Mak aku cakao ada kawan bagi..
Mmm...dah boleh agak mesti Miss Mastura Hong Kong
Sebab kalau tengok almost lauk yang masak guna belimbing memang belimbing tu Miss Masatura Hong Kong yang bagi..
Haaa...bila tanya mak aku...
Memang betul ..!!
Alhamdulillah...kerana Allah selalu murahkan rezeki
Ada sahaja yang sudi berkongsi rezeki dengan kami..!


Aku suka Asam Pedas Sardin
Sebab kuah dia sedap
Tapi aku x makan le belimbing tu sebab masam
Mak aku lak cakao x masam sangat sebab dah dimasak lama..
Mmm...mungkin lidah mak aku dah tebal
Sebab tu x rasa masam.....
Hahahah..
Ok..bye

No comments:

Post a Comment