Monday 11 February 2019

LABU SIAM MASAK SUP

Sup Labu Siam
Sayur untuk lunch semalam
Mak aku la suka sangat beli Labu Siam ni
Mak aku kata sedap
Tapi aku x makan pun.
Mak aku soh rasa skit
Tapi aku xnak
Mak aku jer slrup..slrap hirup kuah

SUP LABU SIAM
1 biji labu siam
2 cawan air
1/2 bawang besar
2 bawang putih
1 sudu ikan bilis(+-10 ekor)
1 sudu minyak
1 sudu teh garam
2 cili padi/ 1 cili merah

1. Kupas labu siam dan potong dadu kasar
2. Panaskan minyak dalam periuk dan goreng ikan bilis hingga garing.
3. Masukkan air dalam gorengan ikan bilis dan masukkan juga baaang besar hiris dan bawang putih.
4. Bila mendidih masukkan labu siam dan masak hingga labu suam empuk
5. Masukkan garam dan cili potong
6. Sesuaikan rasa



 Sup Labu Siam ni mak aku kata bagus untuk sejukkan badan musim panas.
Eh..macam ais ke...hahaha
Mana ada...aku dah pegang x sejuk pun
Kuah Sup tu panas..
Tapi aku pegang je bekas sup tu bawa gi mwja makan
Sebab baru masak memang la panas..
Camana mak aku kata sejuk..
Mmm...pelik..pelik


Haa...ni la labu siam
Selain masak sup ni dah pernah post LABU SIAM MASAK LEMAK PEDAS..kat sini

4 comments:

  1. salam semua sayur keluarga labu memang sejuk... internal cooling la... macam sayur timun.. sifat sayur tu.. macam air kelapa...

    ala takkan tak tahu kottt..... i thought you know better than that..

    hehehe

    ReplyDelete
  2. Org Kita pandai apa.. makan nasi Ada sambal tumis Ada timing... Ada Sayur...utk kurang Kan pedas Dalam perut..gassy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kiter tahu...hr tu te gok dlm back yard Science...klu nk kurang rasa pedaa minum susu or yoguart

      Delete