Sunday 5 November 2017

SPAGHETTI BOLOGNESE BEKAL KAKAK

Sos Spaghetti Segera
Readymade..
Stok yang sentiasa ada
Mak aku yang beli...
Bukan aku....
Haaa...sebabnya we all bertiga sukaaa spaghetti Bolognese
Bertiga...?
Ye....aku...abang & kakak jer..
Mak aku x suka spaghetti Bolognese
Tapi aku tahu mak aku suka Spaghetti Olio..
Asal kakak balik jer..
Kalau emergency xsempat masak lauk untuk bekal kakak..
Mesti mak aku akan masak Spaghetti Bolognese untuk bekal kakak
Minggu lepas pun kakak bawa Spaghetti Bolognese
Hari ni pun sama...
Mak aku yang masak...
Walaupun guna sos readymade..
Tapi mak aku akan alter dan tambah bahan lain..
Sebabnya aku..abang & kakak hanya suka sos yang mak aku dah alter..
Kalau ori dari botol memang x jalan..
Sebab masam sangat...
Not my taste..
Abang ..kakak pun sama...
Kakak cakap kat cafe ada jer jual spaghetti bolognese ni tapi x kena ngan taste kakak sebab kakak kata masam..
Sama juga macam aku ngan abang..
Mesti nak sos yang swdikit manis..
Mungkin sebab mak aku dah ajar dengan sos bolognese yang ada rasa manis sikit kot..
Paling aku nyer tekak x boleh terima kalau sos bolognese tu ada mix vegetable...
Hadoiiiii...memang potong stim do...!
Tapi kalau tengok kengkawan aku selamba jer makan...
Mmmmm...mak aku cakap tu namanya selera manusia ni berbeza...
Kalau dah samaaaaaaaa jer....
Mana satu jantan..mana satu betina...
Haaaaaa...itu dialog P.Ramlee..
Hihihihi
So....ikutlah sendiri nyer selera...


SPAGHETTI BOLOGNESE
1/2 pack spaghetti
5 batang sosej lada hitam- hiris
1 botol sos bolognese
1 botol air ( guna botol sos bolognese)
1 sudu minyak
1 bawang besar- cincang
2 bawang putih - cincang
1/2 sudu teh garam
1 sudu besar gula
1 sudu teh oregano

1. Rebus spaghetti dalam air mendidih yang dicampur sedikit garam.Rebus ikut arahan pada pek spaghetti...Setelah lembut,toskan dan gaulkan sedikit minyak..

2. Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga bawang lembut
3. Masukkan sosej yang sudah dihiris dan goreng hingga sosej masak.
4. Masukkan sos bolognese dan 1 botol air.
5. Masukkan garam,gula dan masak hingga mendidih dan pekat
6. Taburkan oregano dan kacau rata..
7. Sesuaikan rasa dan hidangkan bersama spaghetti


Panaskan mknyak dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga bawang masak jernih
Masukkan sosej dan goreng hingga masak
Kalau letak meatball or chickenball...
Mmm lagi best



Tambah sos bolognese dan 1 botol air..
( guna botol sos yang sama untuk sukat air)
Tambah garam dan gula serta masak hingga pekat


Oregano kering..
Aku lagi suka bau fresh oregano


Dah xde yang fresh..
Guna jer yang kering..
Bau dia....mmmm...macam bau sos pizza la sebab dalam sos pizza pun ada oregano..


Bahan wajib yang mesti kena ada...
Gula.....barulah balance masam..masin..manis..


Untuk bekal kakak....
Ok...bye

2 comments:

  1. Replies
    1. Buat jangan x buat sis.....
      He3...macan la kiter ni rajin sangat...ha3...mak kiter jew yang masak..kiter makan jew

      Delete