Thursday 23 November 2017

SUP KAMBING AKAR TERATAI

Sup Kambing Akar Teratai
Lauk untuk dinner
Hanya aku ngan amk aku yang makan
Abang x makan pun
Abang mana makan makanan yang pelik-peliks
Hahahaha..
Aku suka sebab akar teratai sedap
Kalau buat Sup..kuah sup pun rasa sedikit manis dan lebih sedap
Nenek pun suka Sup Akar Teratai
Tapi kalau masak Sup ngan Kambing ni nenek x makan kot
Sebab nenek ..kakak...Achik memang x makan daging kambing
Selalunya kalau kalau untuk nenek mak aku akan masak Sup Akar Teratai ni dengan Ayam




Semangkuk Sup Kambing Akar Teratai
Bersama segelas Air Barli Panas
Pic Nasi...x yah la kan...
Nak interframe Sup Kambing ngan Akar Teratai jer
KAmbing tu opkos la favourite aku ngan mak aku
Abang pun suka kambing
Tapi masa abang balik abang x makan pu
Abang cakap dah makan ngan akwan sebelum balik tadi





Ni la pic Akar Teratai
Pic ni dari Google
Sebab xde snap pic akar teratai ni sebelum mak aku masak
Pic tu  copy KAT SINI...
Mak aku cakap akar teratai dalam pic ni nampak lagi fresh
Yang mak aku masak hari ni akar teratainya still fresh tapi x lah selicin bersih macam pic atas ni
Mak aku beli Akar Teratai tu 2 ketul
Sebenarnya aku yang pilih 2 ketul Akar Teratai tu
Hari Rabu gi beli barang dapur kat CS
Aku kan PA mak aku..
Kena la ikut bila Mem beli barang dapur kan...
Heeeeeee..
Tapi aku memang suka ikut mak aku beli barang dapur..
Pilih sayur...pilih ikan...pilih buah..pilih telur bagai
TAPI paling aku x suka pilih Bawang Beasr & Cili Kering
Sebabnya kalau pilih Bawang Besar....mesti jari habis hitam..bau bawang sampai rumah pun x hilang
Kalau pilih Cili Kering plak aku x suka sebab masa pilih tu MESTI AKU BERSIN
Hadoiiii....kadang sampai melelh air hidung do...!!!!
Tapi paling best bila dah nak gi kaunter bayaran...
Mesti aku akan minta upah ..
Beli Susu Kotak...
Kadang akalau nasib baik minta beli Kelapa Pandan Fresh sebiji pun mak aku bagi
Haaaa.....Kelapa sebiji tu akan akan minum airnya kat umah...
Sambil korek isi kelapa muda...
Perghhhhhh....feel do..!!!!

Ni pic Akar Teraratai dari entri
SUP AKAR TERATAI DENGAN FISHBALL UNTUK ORANG SAKIT kat sini..
Masa tu mak aku masak sup tu untuk kawan mak aku  yang sedang sakit kat HUKM
Mak aku cakap sekarang pun dah beberapa hari kawan yang sama warded kat HUKM lagi
Masa masak Sup ni mak aku cakap teringat kawan yang sakit tu sebab masa bawakan sup tu kawan mak aku tu memang suka sangat...
Aku kenal kawan mak aku tu sebab itu ialah mak Anum..
Anum tu junior aku
Tapi belum sempat melawat .
Mak aku cakap mungkin weekend nanti...




SUP KAMBING AKAR TERATAI
250 daging kambing + tulang
1 ketul ubi teratai
2 keping halia
1/2 biji bawang besar
2 bawang putih
1 sudu serbuk rempah sup
1 sudu teh garam
1 pokok daun sup

1. Gaul daging kambing dengan 1 sudu tepung gandum dan biar 10 minit.Kemudian basuh bersih
2. Rebus daging kambing dengan 5 cawan air.
3.Masukkan juga bawang besar,halia,bawang putih kedalam rebusan kambing
4. Bila daging kambing sudah empuk masukkan akar teratai yang dihiris nipis dan garam
5. Tambahkan rempah sup dan sesuaikan rasanya
6. Taburkan daun sup


Mak aku cakap Sup Kambing Akar Teratai ni memang x ditumis sebab lemak dari daging kambing sudah cukup melemakkan kuah sup..
Pergh....Sup yang panas berlemak daging kambing..
I LIKE IT...!!!!!

No comments:

Post a Comment