Tuesday 28 November 2017

KEK CAWAN VANILA- AIR TANGANKU

Kek Cawan Vanila
Hasil Air Tanganku semalam petang..
Betullah...!
Memang aku yang masak kek ni..
Bake alone..
But...not lonely
Coz i baked while singing..
Heeee...



Memang sengaja buat kek ni semalam
Untuk makan hari ini
Sebabnya aku suka kek yang dibiarkan semalaman baru best  nak makan..
Baru moist...
Pastu bau butter tu lagi harumm..
Heaven...!


Haaa...ni hari ni nyer
Selepas biar semalaman
Baru la moist


Harummmm..
Makan bersama secawan Teh 0 Panas...
Mmmm


Mak aku cakap kek aku x sama tinggi
Ada yang penuh
Ada yang x penuh..
Hehehe...
Biar lah....
Itu kan seniii...
Ok x alasan tu..?
Hihihihi....


Sebenarnya dah beberapa hari aku tingin nak makan Butter Cake...
Dah 2 hari aku kuarkan butter dari peti ais...
Sejak hari Sabtu lagi aku kuarkan butter tu
Plan nak buat kek hari Sabtu..
Tapi malazzzzz...
Plan plak hari Ahad...
Pun malazzzzz...
Hehehe...
Tapi semalam...
Isnin memang kena rajinkan juga..
Sebabnya mak aku dah bising soh simpan semula butter tu dalam peti ais..
Tapi sebab yang paling besar ialah sebab hari ni aku dah janji nak masakkan kek ni untuk 2 orang senior aku..
Haaa..sebab aku ada pinjam barang dorang..
Kena la bagi sesuatu buah tangan masa nak pulangkan barang yang dipinjam..


Malam tadi..
Kek sedang menjalani proses penyejukkan atas jaring tu..
Mak aku cakap tu bukan jaring..
Tapi namanya redai....
Mmm...yer lah redaiiiiii...!
Lepas kuar oven biar sejuk atas redai...
Haa...bukan sejuk beku
Just room temperature
Ala...
Aku buat kek ni versi sempoi jer..
Bassic Butter Cake jer..
Dah aku bubuh vanila..
Pastu isi dalam paper cup
Bagi la nama Vanilla Cup Cake.

KEK CAWAN VANILA
1 ketul butter - room temperature
3/4 cawan gula caster
2 sudu susu pekat
1½ cawan tepung kek- ayak
2 sudu teh esen vanila
4 telur

1. Mix butter ,gula & susu sampai berkrim dan putih
2. Masukkan telur  tapi jangan masukk sekali gus semua telurbtu..
Masukkan sebiji dan mix lagi..baru masuk lagi sebiji dan mix lagi..Buat hingga habis 4 telur..
3. Tambah esen vanila
4. Matikan mixer dan masukkan tepung  sambil digaul perlahan dengan senduk kayu
5.Panaskan oven 180°C selama 5 minit
6. Semantara oven nak panas...isikan adunan kek dalam paper cup
7. Masukkan dalam oven selama 25 minit
8. Kuarkan sebiji kek dan cucuk dengan lidi sate.
9. Jika lidi bersih maksudnya kek dah masak
10. Jika masih ada kesan melekit pada lidi,maksudnya kek belum masak .Tambah masa lagi 5 minit

** Jika buat dalam acuan kek yang besar tambah masa memasak
Yang ini guna cup cake..25 minit ..kek dah masak cantik



Mula aku guna sudu untuk isikan adunan kek dalam cup cake..
Tapi lambatnyer...


Pastu  tingat Chef Anna Alson selalu ajar isi adunan  kek dalam piping bag...
Tapi sebab aku xde piping bag..
Plastic bag ni pun boleyyyyy..
Naper lah aku x terfikir dari awal. .
Sib baik pastu tingat Anna Alson...
Haaa...Anna Alson tu aku nyer sifu kek tuh..
Bukan aku jer suka tengok Anna Alson tu buat tutorial dalam program SUGAR..
tapi kakak yang x minat masak pu  suka tengok..



Haaa...dah isi dalam plastik..
Ikat kemas2..
Gunting penjuru dia..
Picittttttt....


Baru lah kemas sikit
X sememeh...
Seronok plak aku picit dengan jayanya...


Masa picit tu xde lak aku terfikir kena picit sama rata..
Main belasah jer sebab dah feel nak picit..
Hahaha



Panaskan oven


Cucuk dengan lidi nak test daasak ke belum..

Wokeh...cantiks..
Semua masak cantik...
TAPIIIIII...
Baru perasan tinggi rendah..
Haaa...tupun sebab mak aku komen..
Kek aku ada yang penuh
Ada yang x penuh..
Heee.. Tapi yang penting
Mak aku cakap SEDAP..
Heeee

3 comments:

  1. Lama x singgah blog Dik cella ni...Aunty bizi..wow...coti2 sekolah...membaking,bagus2...tinggi rendah kek tu biasa la...jgn mkn banyak tau Dik Cella nanti gumoks...

    ReplyDelete
  2. Wahhh...aunty bz ni mesti banyak tempahan kek ni...kiter tengaj cuti sekolah ni..aunty nak oakai pekerja x..? untuk baking..hahahaha.Nanti leh belajar wat cheese leleh mgan red velvet

    ReplyDelete
  3. Tq dik Cella kongsi resepi ngan aunty ✌

    ReplyDelete