Monday 13 November 2017

SAMBAL AYAM DAUN KARI

 Sambal Ayam Daun Kari..
Minggu lepas mak aku dah masak Sambal Ayam Daun Kari ni..
Tapi masa tu kakak xde..
Kakak x dapat la makan..
Tadi mak aku masak lagi Sambal Ayam Daun Kari untuk lunch



Aku suka sangat...
Sebab sedap...
Kakak makan waktu dinner kot
Sebab kakak ngan mak aku kuar gi laundry...
Mesin basuh rosak ...hanya boleh guna washer...
Sebab baju kakak banyak...
Musim hujan plak..
So...basuh kat rumah...
Bawa gi dobi...guna dryer jer..
Pastu mak aku call cakap nak gi Low Yat nak beli laptop kakak..
Haaa...kakak sampai x sempat nak makan sebab nak kejar masa nak gi beli laptop..
Laptop kakak sebelum ni pun baru ker beli tahun lepas..
Tapi kakak cakap dah jahanam dijadikan tikus makmal oleh kawan baik sendiri..
Tikus makmal...?
Apa tu..?
Ha.....panjang citernya...
Kena buat entri telenovela khas  nanti..


 So hari ni citer pasal Sambal Ayam Daun Kari
Yang aku makan sorang2...
Sebabnya mak aku masak awal lagi..
Tapi sebab mak aku ngan kakak keluar dari pagi sampai malam baru balik..
Aku makan la sorang2...
Selepas dah penat mengemas peti ais..
Buangkan apa yang patut...
Huh....baru lega dan selesa nak makan..
Aku kemaskan peti ais sebab sepatutnyabkena jemur baju..
Tapi baju2 dah dibawa ke dobi..
Replace plak kena kemas peti ais..
Tapi enjoy jer
Sebab aku boleh buat kerja sambil dengar lagu..
Boleh nyanyi2 lagik..
Sebab xde sesapa kacau
Hahahaha...

Resipi C&P minggu lepas nyer
Sebab mak aku xde tulispun kat folder tu
Step by step xde
Tapi boleh tengok minggu lepas nyer KAT SINI..

SAMBAL AYAM DAUN KARI
1 mangkuk isi ayam - dipotong jalur
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudubteh gula
1 tangkai daun kari
Minyak untuk goreng

Bahan Blend:
20 cili kering- rendam air panas
1 bawang besar
3 bawang putih
1 pelepah daun kari

1. Blend bahan blend hingga halus
2. Isi ayam digaul sikit garam kunyit dan sesudu tepung.
3. Goreng ayam hingga garing
4. Tonggalkan minyak goreng kira- kira 3 sudu dalam kuali
4. Tumis daun kari
5. Masukkan bahan tumis.Masuk juga asam,garam dan gula
6. Masak bahan tumis sampai naik minyak
7. Masukkan isi ayam dan sesuikan rasanya..

2 comments:

  1. Sedap nya sambal ayam daun kari...cecah pulut susu mesti sedapkan....qgajin anak dara qgemas peti ais...mai umah Aunty tolong kemas 3 buah peti ais..he..he..

    ReplyDelete
  2. Hehehe...sedap...kiter suka sambal tu .
    Pulut pun favourite kiter kugak tu .
    Memang kiter ada masak pulut kukus pagi yu..tapi makan ngan melapa dan ikan pekasam...tal tahu lak sedap cicah ngan sambal ni...mmm..nanti nak minta mak masak lagi lah nak makan ngan pulut..
    banyakkkkknyer peto ais umah aunty..kiter boleh kemas ...tapi kena upah cheese leleh ar...hahaha

    ReplyDelete