Sunday 15 February 2015

SUP IKAN JENAHAK....UNTUK ORANG SAKIT...!!!


Sup Ikan Jenahak untuk orang sakit....
Siapa yang sakit...?
Hmmm aku la....
Demam...sakit ..kepala..batuk....!!!
Tapi selera tajam lagi doh..!!!



 Mak aku masakkan sup ikan jenahak ...
Ikan jenahak...?
Macamaner aku tau...?
Haaaa...aku tau la sebab aku yang bawa ikan tu untuk timbang masa mak aku beli 2 hari lepas..
Kat resit harga tu ada tulis nama ikan tu
Heeee
Tapi mak aku beli yang dah siap potong je..
2 keping je....untuk masak sup ni...
Itu pun dah sepohinggit...
Mahalnya....
Tapi kata mak aku ikan ni memang x pernah murah..
Eh...dah macam mak-mak plak aku ni...

Ni la ikan jenahak yang aku dapat kat google..


Asal nak demam je..mak aku akan masakkan sup..
Kata mak aku supaya badan berpeluh & baru la sihat...
Jap ye...
Aku nak makan nasi sambil hirup sup ni...
Heeee...
Sementara mak aku taipkan resipi...
Baik aku makan duluuu...!!!

SUP IKAN JENAHAK
2keping ikan jenahak- potong-potong
2 ketul ubi kentang
1 batang sadri
5 tomato ceri
sikit daun sup
1 limau nipis
Minyak,garam


Bahan tumis:
1/2 bawang besar-cincang
2 bawang putih-cincang
1 ketul halia-potong halus
1 ketul kunyit- potong halus

1 kayu manis **
2 bunga lawang**
5 bunga cengkih **
5 buah pelaga**
10 lada hitam.**
1/2 buahh pala**

** bahan ni lebih senang  diganti dengan sup bunjut**


1. Panaskan 2 sudu minyak & tumis semua bahan tumis hingga harum..



2. Masukkan ikan &  kacau hingga isi ikan agak mengecut..kemudian barulah masukkan 4 cawan air & garam.


3. Masukkan kentang & tomato & biar hingga empuk..Sebelum angkat baru masukkan batang sadri

4. Sebelum hhidang taburkan daun sup & perah limau nipis secukup rasa...


2 comments: