Wednesday 18 February 2015

BUBUR NASI UNTUK ORANG SAKIT.....

Bubur Nasi Untuk Orang Sakit....
Siapa yang sakit...
Aku la....
Tu sebab dah 2 hari aku x update blog ni...
Hari Isnin pun aku x gi sekolah pun sebab muntah-muntah
Semuanya kerana ABC...
Apa kena dengan ABC plaks..?
Sebabnya dah lama aku teringin nak makan ABC...Air Bati Campur tu la...
Balik dari sekolah hari tu singgah beli ABC kat satu gerai ni...
Sampai umah dengan exitednya aku pun tuang dalam mangkuk...
Tapi...
Tapi...
Tapi apa...?
Tapi nampak pelik la..
Warna merah..oren dia punya la pekat sampai melekat pada jari & pada mulut...!!!!
Mak aku dah cakap dahh supaya jangan makan sebab nampak pelik...
Tapi sebab teringin sangat...aku makan juga 2,3 sudu...
Pastu terus buang sebab memang x sedap langsung...
Rasa dia dah la tawar x manis....pastu rasa macam pelik la sebab pewarna dia kuat sangat..
Malam tu terus batuk...sakit tekak & muntah...!!!!
Hari Isnin gi klinik & doktor bagi MC...xgi sekolah...
Tapi aku risau doh...!!!
Takut nanti cikgu ingat aku sengaja ambil kesempatan nk cuti panjang ...
Sebabnya Isnin MC...Selasa dah start cuti  Raya Cina...!!!




Semalam memang aku tidor je sepanjang hari...
Mak aku kejut suruh makan bubur ni sebab nak makan ubat....
Tak tau bila mak aku masak bubur ni sebab aku tido...
Tengok-tengok dah ada dalam mangkuk macam ni dah....!!!



Mak aku kata orang sakit sesuai makan bubur je sebab lembut & xde minyak...
Achik dah whatsapp pesan jangan makan makanan berminyak...
Huhuhuhu...
Tapi aku teringin sangat nak makan kek.....!!!!
Huhuhuhuhu...



Sampai malam pun kena makan bubur ni la jugak....
Cuma tukar topping ja....
Hahaha...boley tukar-tukar topping macam pizza plaks..
Heeee
Siang topping isi ikan....malam topping ikan bilis...


BUBUR NASI...
1/2 cawan beras wangi
Air panas secukupnya - masak air panas berasingan
1/2 batang carrot-dadu halus
1 ubi kentang-dadu halus
1 batang sadri-dadu halus
1ketul halia muda- racik halus
1 keping dada ayam/isi ikan
1 tangkai daun sup
sikit garam

1. Cuci beras .Isi dalam dalam rice cooker & masukkan agak-agak 2 cawan air.
2. Masak hingga mendidih & mula mengering
3. Tambah air panas supaya bubu kekal mendidih

    ** Jika dimasukkan air sejuk..nanti proses mendidih akan terbantut & mngambil masa untuk mendidih semula...( sambil memasak...masak juga  air panas)

4. Apabila  beras sudah hhancur ,masukkan isi ayam/isi ikan ..carrot..kentang..sadri dan halia..
5. Masukkan juga sedikit garam & tabur daun sup

No comments:

Post a Comment