Wednesday 7 January 2015

MARUKU....!!!!



ஐபாட் .... அற்புதம் .... மிருதுவாக ... !!

Hahaha....hambik kau.....cakap Tamil lagi...
Kalau x faham boley tanya ittu Ane jual surat khabar atau pun Aci yang tengah sapu sampah tu...!!
Hahahaha..

Sepinggan Maruku...!!!
Eh, ada lagi la...
Banyakkkk..!!!!!!
Ha...sebalang maruku....
Ni projek mak aku semalam..
Takde kaitan ngan Deepavali pun..!!
Haa..projek kau...!!!
Macam bagus je...
Projek menambah koleksi snek untuk makan sambil tengok TV...
 Haaaa.sepinggan lagi maruku...
 Sekolah kan tangguh seminggu lagi...
Makanya mengadap TV la aku .....
Masa bulan 12 hari tu mak aku kata...buka je sekolah...hanya boleh tengok TV 1jam je..
Tapi sebab sekolah belum buka....hambik kesempatan la doh....!!
Tengok TV berjam-jam...hahaha
Sambil layan maruku...!!!
Ini Maruku....
Saya punya emak juga yang buat....!!!
Kalau buat ayat camni masa BM...alamat la kena leter ngan cikgu 3hari 3malam...!!!
Hahahaha....
 Ada Maruku bulat2 camni....
dan........
Ada Maruku panjang2 camni.....
Hmmm...yang panjang2 ni lagi feel nak makan sebab lagi best...!!!

Sebenarnya 2 hari yang lepas dah nampak mak aku ada beli tepung maruku...
Tapi x tau lak yang mak aku nak buat maruku hari ni...
Sebab mak aku tu kadang2....beli macam2 tepung tapi x buat pun kuih...
Sudahnya...tepung2 tu terkurung dalam kabinet dapur...!!
Betullll..!!!
Dalam kabinet dapur tu macam2 tepung sedang beratur menunggu giliran untuk dimasak...hahaha jangan x tau..!!!
Ada tepung gandum..tepung beras..tepung hon kwe..tepung kacang hijau...tepung ubi..tepung kastad..tepung kentang...tepung jagung & ntah apa tepung lagi la yang aku x sempat nak baca labelnya...heee..bukan aku pandai pun..tapi aku baca label dia la...heee!!!

Haaa..ni resipi Maruku dari mak aku...
Mak aku kata ada jiran masa duduk kuaters dulu yang ajar buat Maruku ni..
Nama dia Chik Rose...

Syyyyy...!!!
Sambil buat maruku ni sambil mak aku bebelkan tips camana nak sukat..camana nak goreng..macam2 la....macam popcorn tengah meletop2..!!


MARUKU...

1 paket tepung maruku
1 paket tepung pulut
1cawan udang kering- rendam & blend kering)
1 sudu besar lemuju -boleh ganti jintan(+ ngan udang & blend kering)
1/2 cawan bijan
4 sudu margerine
4 cawan santan
1 sudu serbuk cili @ serbuk lada -jika nak pedas
sikit garam & gula
Minyak untuk goreng
Daun kari jika suka

*** mak aku kata sukatan ni panduan je..sebab mak aku main belasah je sebab buat 1/2 adunan 
jew..

Tepung maruku Baba's & Tepung Pulut...

1. Dalam bekas yang besar + tepung maruku + tepung pulu + bijan +udang & jintan yang dah blend..+ margerine + serbuk cili + garam & sikit je gula..Pastu gaul rata-rata sambil ramas supaya margerine bercampur tepung.
2. Masukkan santan sikit2 sambil uli dengan tangan..
 3. Uli sampai x melekat pada tangan & pada bekas...Santannya boleh adjust
 Acuan Maruku mak aku ..Mak aku kata dah 5 tahun bersembunyi dalam laci kabinet dapur...hahaha
Boleh pilih nak guna lubang yang mana...
Aku suruh mak aku try je semua jenis sebab aku nak tengok..
Tapi mak aku kata sesuai guna yang bintang & yang lubang besar  banyak2 tu...Yang lubang halus2 & yang garis panjang2 tu  x sesuai sebab dalam tepung tu ada udang kering & jintan yang x hancur,,nanti dia tersumbat susah nak tekan...Kalau nak guna yang tu x boleh masukkan bahan2 yang berserat..
4. Mak aku tengah tekan buat bulatan. Yang ni guna lubang bentuk bintang...
Tapi sebelum tu masukkan la dulu dough maruku tu dalam acuan tu...
 5. Pastu angkat bulatan kuih tu dengan berhhati-hati di jalanraya & masukkan dalam minyak yang sederhana panas.. Kalo panas sangat nanti dalamnya x masak sebab lubang bintang ni agak tebal...
6. Haaa...masa ni dah x nampak buih2 minyak panas ..menandakan kuihnya sudah garing..
So...masukkan sikit daun kari kalau nak kasi bau keIndiaan skit...
Tapi aku x suka bau tu..!!!! 
Pastu angkat & toskan atas kitchen towel...

7. Kalau guna lubang besar2 yang banyak tu...terus pusingkan acuan tu kat atas minyak panas & biarkan dough tu turun macam hujan lebat dlam minyak tu..hahahaha..
Tapi mak aku kata memang panas la tangn sebab bila dough tu dah masuk dalam minyak..wap panas akan naik ke atas...So kena buat cepat2 supaya  tangan x melecur..
Hmmm...dengar bab ni rasa ngeri & memang aku x berani nak cuba pun...!!!
Dari 1/2 adunan tu...ni la hasilnya....... 1balang penuh & yang bulat2 tu ada la dalam 15 bulatan..
Tapi yang panjang2 tu banyak...1 balang besar....boley la makan sambil layan citer Hindi...
Eeee...mana ada....
Makan ni sambil layan Astro Warna...
Sebab aku memang ngadap je Astro Warna ......mak aku kata naik sekolah minggu depan mak aku nak potong dah Astro Warna tu...
Aghhhhhh....TIDAKKKKKKKKKKKKK....!!!!!!!!!



No comments:

Post a Comment