Saturday 3 January 2015

KERABU KUNYIT MUDA....& UBAT DARI KUNYIT

Kunyit segar...
Mak aku panggil Kunyit Hidup...
Tapi aku rasa macam panggil Kunyit Segar lagi sesuai kan...
Sebab kalau Kunyit Segar maknanya kunyit tu fresh kan...
Kalau Kunyit Hidup ...mana ada kunyit tu boleh makan..mana ada kunyit tu boleh bergerak..
Tapi mak aku x nak mengalah...
Mak aku kata Kunyit Hidup lagi sesuai...
Mak aku siap bawa keluar fakta Sains...
Mak aku kata kunyit tu kalau ditanam dia akan hidup membesar jadi pokok kunyit..
Mak aku kata lagi kunyit tu boleh makan & minum...dengan syarat kena letak baja & siram...
Kata mak aku lagi kunyit tu boleh bergerak...kalau dahh tumbuh subur,akar & ubi kunyit akan membiak menjadi pokok kunyit lagi banyak...
Hahahahaaaa....beria-ia mak aku ....!!!!!
Ye lah......aku mengalah...!!!!
Masa tanyak mak aku nak buta apa ngan kunyit tu...
Mak aku kata nak buta kerabu....
Aik...yang aku tau kunyit segar  Kunyit Hidup tu selalu mak aku tumbuk ngan garam & gaul ngan ayam untuk buat ayam goreng..
xpun mak aku selalu tumbuk masa nak buat masak lemak cili api...
Ni nak buat kerabu lak...
Ada kunyit....limau nipis...cili padi
Haaa..yang warna pink tu pemarut...
Nak parut kunyit tu la kata mak aku...
Resipi still la mak aku yang tolong...
Aku mana la reti sangat...
Tapi bukan x reti langsung tau..!!!!

KERABU KUNYIT..
Beberapa ketul kunyit muda yang saiz besar -diparut kasar anggaran 1 cawan
1 limau nipis-
1 ekor ikan kembung/sardin yang sudah digoreng-ambil isi
5 cili padi
1/2 bawang besar
Sikit garam & gula

1. Pilih kunyit yang muda sahaja & kikis kulitnya.
2. Parut kunyit muda kasar-kasar & perah sedikit airnya.
3. Asingkan isi ikan goreng dari tulangnya & hancurkan kasar-kasar.
4. Potong @ tumbuk cili padi
5. Hiris nilis bawang besar.
6. Gaul semuanya & tambah garam,sikit gula &perah limau secukup rasa..
Dah siap...
Mak aku kata kunyit ni banyak khasiatnya...
Kata mak aku orang2 kampung sudah lama menggunakan kunyit dalam masakan & sebagai ubatan..
Ubat...?
Kata mak aku..kalau kat kampung kunyit hidup ditumbuk dengan garam & disapu pada badan  yang gatal akibat gegata..
Gegata.. tu apa? Mak aku kata gegata macam bintat2 yang banyak macam digigit nyamuk & sangat gatal..
Mak aku kata aku pun dah pernah kena gegata tapi ..
Hmmm..aku memang x ingat ...heee
Kata mak aku lagi orang2 dahulu menggunakan air parutan kunyit untuk diminum sebagai ubat bagi mengubati luka-luka dalaman..
Hmmm...banyak la  mak aku citer pasal kunyit ni...tapi aku yang malas nak dengar & malas nak tulis..heeee




No comments:

Post a Comment