Friday 2 January 2015

JADILAH SEPERTI JAGUNG.....!!!!

Jagung segar...
Nenek kirim pada abang masa abang balik KL pada hari Selasa...
Eh,sebenarnya abang balik hari Isnin tapi sampai hari Selasa..
Hahahaa...memang la.sebab abang naik bas malam...kira masih hari Isnin..
Sampai pagi hari Selasala...
Kalau abang naik bas hari Rabu...lagi best...
Sebab hari Rabu tu 31 Disember 2014
Mesti sampai hari Khamis..1 January 2015...
Setahun doh...!!!!!!
 Jagung ni nenek kirim 10 tongkol...
Masa aku tulis ni ,jagungn ni dah tinggal 2 tongkol je...
3 tongkol mak aku dah masakkan Cucur Jagung...
5 tongkol lagi mak aku kukus...
Pastu aku ngan kakak hiris isi jagung kukus tu & kitorang + susu pekat & margerine...
Sedap doh...!!!!!
Sebenarnya gambar jagung ni amik masa belum masak apa-apa lagi..
Tapi bila dah masak Cucur Jagung & Jagung Kukus tu...
Semua orang pun xde amik gambar...
Xkan nak bubuh gambar kosong & xde citer pasal jagung ni....
Bila tanya mak aku...
Kalau aku xde idea,,,,aku akan tanya pada mak aku...
Hmmm ....mak aku ni banyak idea....


So,mak aku pun bagi la perumpamaan....:

"Jadilah Seperti Jagung.....

Yang sentiasa menutup bijinya yang banyak......
 Jangan Jadi Seperti Gajus........
Menunjuk-nunjuk  Bijinya Yang Satu...."

Maksudnya :

-   Ada pula yang lebih suka  menyembunyikan setiap kebaikan yang dilakukannya,tidak bermegah-megah dengan kekayaan atau kecantikan dirinya...diumpamakan seperti jagung


- Ada orang suka menunjuk-nunjuk akan kekayaan,kecantikan dan menunjuk-nunjuk walaupun hanya sedikit kebaikan yang dibuat...diumpamakan seperti gajus


Oooo.....
Kan aku dah kata...mak aku ni banyak idea...
Mak aku kata...mak aku ni bukanlah pandai,
Tapi mak aku kata sebab rajin membaca maka banyaklah ilmu yang kita tau.....
Akupun baru tau adanya perumpamaan macam tu...

Kata mak aku lagi..
Perumpamaan ni hampir sama la juga dengan ....

" Jangan Jadi Seperti Ayam Yang Bertelur Sebiji Riuhnya Sekampung,
 Contohilah Penyu Yang Telurnya Beratus,Tapi Tak Bising ...."

Mak aku siap manyanyi lagu nasyid yang ada nasihat..:

Bila diri ingin terpandang,
Jauhi sifat angkuh dan sombong,
Jangan ditiru ayam dikandang,
Bertelut satu,riuhh sekampung.

Jauhi sikap mengaku pandai,
Angkuh dan sombong menepuk dada,
Ingat petua penyu dipantai,
Telur beratus,tapi tak bangga.

Bila ingin harum bak mawar,
Jauhi sifat meninggi diri,
Bisa ular tidakkan tawar,
Walau menyusur akar berduri..

Begitulah perumpamaan dalam pelajaran BM kita hari ni ya....
Hahahahaha.....!!!



Gambar gajus ni adalah dari pokok gajus yang ditanam oleh nenek kat kampung...aku ada tulis dalam entri ni

No comments:

Post a Comment