Thursday 6 February 2020

MIHUN GORENG PUTIH / MIHUN SINGAPORE


Mihun Goreng Singapore
Hahaha ada ke mihun ni kat Singapore
Mak aku yang cakap namanya Mihun Goreng Singapore


Selalu aku sebut Mihun Putih jer
Kadang panggil Mihun Lada  Hitam
Sebab memang ada letak lada hitam
Dah lama mak aku x masak Mihun putih ni
Dulu selalu mak aku masak Mihun Putih sebab we all semua lagi suka kalu mak aku gorng Mihun Putih daripada Mihun Merah
Last post pasal mihun putih ni pun ialah
MIHUN LADA HITAM ...kat sini...



Ni bekal & sarapan hari Selasa
Actually hari Selasa bekal untuk abang & kakak jer
Mak aku x sihat
 sakit kepa migrain
Aku temankan mak aku gi klinik
Temankan je lah
Nak drive mak aku x kasi sebab xde lesen lagi
Baru ada L jerk



MIHUN LADA HITAM..mak aku
1/2 pkt mihun-rendam lembut
2 keping dada ayam - hiris nipis-potong
1/2 btg carrot-racik panjang
1/2 kuib daging
1 pokok daun sup
1/2 bawang besar-hiris
1 sudu besar lada hitam-tumbuk
3 sudu minyak
Sikit garam

1.Panaskan minyak & tumis bawang besar.
2.Bila bawang layu masukkan daging & sikit air
3. Masak hingga daging empuk.
4.Masukkan carrot & kiub daging
5.Masukkan pula garam & mihun serta sikit air supaya mihun lembut.Kacau-kacau hingga mihun lembut dam masak
6. Taburkan lada hitam tumbuk sambil dikacau gaul.

7.Akhir sekali masukkan daun sup & tutup api..siap


Ni pun aku makan masa lewat petang dah
Sebab lepas teman mak aku gi klinik
Balik klinik mak aku ajak makan kat foodcourt bawah Park & Ride tu

No comments:

Post a Comment