Sunday 21 April 2019

NASI GORENG AYAM KUNYIT

Nasi Goreng Ayam Kunyit
Hari apa ntah puanya bekal aku
Rasanya kalau  bekal heavy  camni hari Rabu
Sebab hari Rabu rehat 2x
Rehat pagi  lepas kokurikulum
& rehat tengahari untuk lunch sebelum sambing class sampai petang
Tapi selalunya break pagi aku akan makan bekal nasi sebab lepas koko memang lapar
Kalau break lunch aku malas nak makan berat...
Sebab mengejar masa nak solat kat surau
Mmm...surau memang penuh la sebab ustazah memang tunggu...
Haaaa...kalau asyik muka sama x solat..
Panjang la tazkirah ustazah...
Pastu berebut lak beratur kat kantin sebab tengahari memang gate dikunci
Tak boleh kuar beli kat luat
Tapi kadang dak- dak lelaki selamber jer dorang kawtim ngan makcik jual air ,& jual ayam.kat depan sekolah tu
Jerit dari dalam pagar...
Makcik tu hantar jer air & ayam hulur atas pagar..
Hahaha....dah macam haper dah....!


Banyak lak tu mak aku isi bekal aku
Jenuh nak ngabiskan...
Makan ngan Mai..Auni..Nad....Dahlia
& lastly Syakir juga tukang habiskan sebab memang mak aku isi banyak giler bekal aku...
Mak aku cakao alang- alang masak..
Lagipun kalau bekal.nasi goreng camni kakak xnak bawa bekal..
Aku la tukang hangkut bawa bekal extra...


Hari tu mak aku masak Ayam Kunyit untuk makan ngan nasi kukus
Ni mak aku masak Nasi Gorebg Ayam Kunyit plak...
Mak aku kata sama jer
Sebab mender sama
Bezanya Nasi Goreng Ayam Kunyit dimasak bersama gaul dalam kuali...



Satu kuali Nasi Goreng Ayam Kunyit

NASI GORENG AYAM KUNYIT
4 mangkuk nas
1 mangkuk isi ayam hiris
1 kiub ayam
1 sudu garam
1 sudu serbuk kunyit
1 batang carrot- hiris halus
1 broccoli- saiz kecil
1 cili merah - potong
1 bawang besar
5 bawang putih
1/4 cawan minyak
Daun sup

1. Gaul isi ayam bersama garam & serbuk kunyit.
2. Celur broccoli dan tuskan
3. Panaskan minyak dan gorebg isi ayam bergaram kunyit hingga masak.Angkat
4. Dalam minyak yang sama tumis bawang  besar dan bawang putih & cili potong
5. Masukkankan  carrot dan kiub ayam
6. Tambah isi ayam goreng dan gaul rata.
7. Masukkan nasi dan sentiasa kacau dan balikkan hingga nasi berwap
8. Masukkan broccoli rebus dan gaul dan sesuaikan rasa.



No comments:

Post a Comment