Sunday 21 April 2019

CEKODOK SUSU KEMBONG vs KOPI O & TEH O PANAS

 Cekodok Susu Kembong
Bukan susu yang kembon
Tapi cekodok tu yang kembong
Mak aku masak untuk minum petang


Cekodok Susu Kembong vs Kopi O Panas
Mak aku nyer Kopi O tu
Kopi tu import dari Kedah tu baq hang...!
Mak aku cakap kat KL susah nak cari serbuk kopi yang sedap yang kena dengan selera..
Haaa.....susah gak kan jadi mak- mak ni
Banyak mende yang x kena ngan selera..
Banyak mender yang mak aku memilih nak makan...
Contoh macam kopi ni la
Aku rasa semua kopi sama jer
Tapi mak aku kata x sama....!

 Cucur Susu Kembong ni mak aku kata  antara cucur lagend kat Kedah
Tapi kebanyakan cucur kwmbong x letak susu sebab biasanya kat Kedah...Cucur Kembong dici ah kuah kari ikan...
Mak aku pun selalu buat cucur kembong kalau masak kari ikan...
Jangan pelik...cucur kembong manis dicicah kari ikan...sebab memang sedap...
Tapi ni sebab xde kari ikan ..
Mak aku cakap buat cekodok kembong ni letak susu supaya lebih sedap lemak manis


                                                     
CEKODOK SUSU KEMBONG
1½ cawan tepung gandum
1 cawan air suam
⅛ sudu teh yis mauripan
1/2 cawan susu pekat manis
½ sudu teh garam
Minyak untuk goreng

1. Masukkan tepung, yis,garam dalam bekas besar dan gaul rata
2.Buat lubang dan masukkan susu pekat.
3. Tambah air sedikit demi sedikit sambil digaul dan ramas hingga pekat
4. Biar adunan rehat 10 minit
5. Panaskan minyak dan jemput- jemputkan adunan ke dalam minyak panas dengan hujung jari dan goreng hingga garing

 Cekodok ni garing tapi isi dia lembut macam apam....
Mak aku kata sebab guna yis
Tapi pesan mak aku jangan guna bangak yis nanti kuih akan menyerap minyak
Guna hanya sedikit sahaja yis kering dan perap sekejap sahaja
Kalau perap lama mak aku kata nanti adunan akan  terlalu lembik dan berbuih dan bila goreng kuih akan lembik berminyak
Mmm....macam susah jer...
Mak aku cakap x susah kalau ikut tips

 Kopi O mak aku
Mak aku suka naw minum Kopi O

 Minuman aku...
Teh O Panas...
Slrupppp
Berpeluh minum...


Ok....itu sahaja cerita Cekodok Suau Kembong ni...

No comments:

Post a Comment