Saturday 18 January 2014

NASI AMBENG- DARI PASAR TANI PERMAISURI

Nasi Ambang..tapi mak aku kata kena sebut Nasi "Ambeng" baru ada bunyi Jawa..Sebab mak aku kata ni makanan special orang2 Jawa...xtau la makanan orang Jawa Malaysia @ Pulau Jawa Indonesia..


Nak citer lebih2 sangat aku bukan tau sangat sejarah atau citer Nasi Ambeng ni walaupun mak aku pernah bagitau yang ini adalah makanan yang biasa orang Jawa hidangkan jika ada kenduri kesyukuran.Aku ada tulis dalam Post aku tahun lepas pasal Pasar Tani Seri Permaisuri...Untuk kawan2 aku yang baca blog aku ,aku copy paste la info pasal Nasi Ambeng ni dari Wikipedia ..Baca dengan sebutan & intonasi bahasa Indonesia tau....hahahaha

Nasi ambeng

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Nasi ambeng
Nasi ambeng di Malaysia
Informasi
Asal Indonesia
Daerah Jawa Tengah
Penyajian dan bahan
Bahan Nasi, tempe goreng,perkedel, ikan asin goreng, rempeyek, sambal goreng, telur rebus, urap, bihun goreng, dan opor ayam.
Nasi ambeng adalah hidangan khas Jawa berupa nasi putih yang diletakkan di atas tampah dan diberi lauk pauk di sekelilingnya. Lauk pauk dapat berupa perkedel, ikan asin goreng, rempeyek, sambal goreng, telur rebus, tempe goreng, urap, bihun goreng, dan opor ayam.
Nasi ambeng adalah hidangan yang disajikan dalam selamatan sebagai sebagai lambang keberuntungan. Nasi dimakan beramai-ramai oleh empat hingga lima orang dewasa. Nasi dimakan dengan memakai dengan tangan telanjang, tanpa sendok dan garpu. Penyajian nasi ambeng mengandung permohonan agar semua pihak yang turut serta dikaruniai banyak rezeki.
Nasi ambeng juga populer di Malaysia, terutama di kalangan orang Malaysia keturunan Jawa, dan juga dikenal dengan nama nasi ambang.[1] Hidangan ini juga dapat dijumpai di Singapura. Lauk wajib nasi ambeng di Malaysia adalah serundeng kelapa. Di Malaysia, lauk nasi ambeng yang populer adalah daging ayam masak kecap, mi goreng, dan sambal goreng.[2] Penyajian nasi ambeng di Malaysia hampir sama dengan penyajian nasi ambeng di Jawa. Nasi dan lauk pauknya diletakkan di atas talam untuk dimakan bersama-sama.


*** Gambar Nasi Ambeng tu x jauh beza dengan Nasi Ambeng yang kitorang beli ni kan...
Sejak dua menjak ni asal hari Sabtu je,mak aku mesti ajak aku gi Pasar Tani Seri Permaisuri .Bukan nak beli sayur atau ikan tapi semata-mata nak beli Nasi Ambeng ni je...Mak aku jarang la turun dari kereta.selalunya aku ngan kakak je akan turun beli Nasi Ambeng ni.Mak aku kata dia xnak turun sebab nanti dia rambang mata..Rambang mata kira macam semua yang nampak tu nak beli..
Semua orang dalam rumah ni suka Nasi Ambeng.First time aku makan tahun lepas.Masa mak aku beli aku nampak pelik je sebab semua makanan dia campur sekali.Ada Mee goreng,Suhun,Kerabu( mak aku kata itu bukan kerabu tapi namanya "Keluban")Serunding Kelapa & yang penting ada Ayan Goreng Berempah panas-panas...

Minggu lepas x dapat makan Nasi Ambeng ni sebab ada aktiviti Gotong Royong Perdana Bersama Ibu Bapa kat sekolah aku..Dapat makan Nasi Lemak & Mihun je kat sekolah.Agaknya sebab tu la,pagi tadi awal2 lagi mak aku dah ajak aku gi Pasar Tani tu...Hari ni kakak xnak ikut,aku plak xnak turun sorang sebab parking jauh dari Pasar tani tu.Makanya mak aku terpaksa la turun juga temankan aku gi beli Nasi Ambeng tu...heheheheh
Kan dah kata,kalau mak aku turun juga dia akan rambang mata..Mak aku sempat juga beli Karipap,kuih Bom,& Lepat Ubi..Yang macm kon tu Kuih Abuk2,tapi yang tu sedap lagi la kalau mak aku yang buat..heeeKalau aku ngan kakak je turu,memang beli Nasi Ambeng je...Tapi pernah sekali tu masa bulan Disember 2013,mak aku suruh beli 5 bungkus..Sebungkus RM6.00...5 bungkus RM30 .....Huh,kalau makan habis memang giler ar sebab banyak giler nasi tu...Rupanya mak aku kata nak sedekah dekat Makcik Jaga..Suka betul makcik tu sebab dia kata sedap & dia kata dia makan ngan suami dia yang kerja jaga kat situ juga..
Masa mak aku beli kuih tu,aku sound juga kat mak aku sebab dah beli Nasi Ambeng..Tapi masa dah jalan nak gi kat kereta,nampak plak Red Velvet Cup Cake ni...Hadoi,jenuh la aku merayu kat mak aku..nak juga Red Velvet tu.Kakak tu kata sebiji RM2.00 tapi kena beli 5 biji sebab dia dah pek siap2...RM10.00.
Apapun Nasi Ambeng ni memang cedappppppp.....

No comments:

Post a Comment