Friday 10 January 2014

SAMBAL PETAI DAGING BURGER & CITER BUAH RAMBUTAN

Ni citer semalam...Petang,mak aku call kedai mamak tu kejap je dia terus hantar gas...
Mak aku masak sambal petai....Selalu masak sambal petai ngan ikan bilis atau udang...tapi sekarang mak aku dah elergi xleh makan udang & ikan bilis...
Mula tu aku ingatkan sambal petai ngan daging....Rupanya mak aku kata tu burger ayam...Burger ayam tu goreng dulu,pastu potong panjang2..Masak sambal ngan petai...hmmm..aku rasa lagi sedap dari sambal udang...sebab aku suka daging burger...!!!! hehehehe
Aku suka makan sambal petai....betullll..aku suka sambal petai makan ngan nasi....kalau petai dah jadi sambal aku makan la..petai mentah aku x makan sebab pahit...Tapi....tapi semalam aku hanya makan daging burger sambal tu dengan ikan goreng je...petai tu aku x makan....Walaupun suka petai,tapi semalam aku x makan petai tu...
Sebab apa?
Sebab esok tu hari sekolah...hehehe..Kalau hari sekolah aku xnak makan petai sebab takut mulut bau petai..kalau hari cuti xpe sbb dok umah..x cakap ngan kawan2....
Pernah sekali aku makan petai hari sekolah..bila dah gosok gigi pun rasa macam ada lagi je bau dia....pastu bila cakap ngan kawan-kawan aku terpaksa tutup mulut sebab takut dorang bau petai...hahahahaha
Rasanya dalam ramai-ramai kawan..aku je yang makan petai...kawan2 lain semuanya x pernah makan petai sebab dorang kata busuk...haaaa,dorang tu x cuba  dulu...kalau dah cuba macam aku ni...haaa baru tau betapa sedapnya sambal petai...........
Ni bukan telur puyuh...Ni buah rambutan.....mak aku dah tolong kopek buah rambutan tu siap2...aku ngan kakak tinggal ngap jew...
Selalu kalau beli buah rambutan,mak aku akan kopek siap2 masuk dalam bekas & simpan dalam peti ais..Mak aku kata dia kopek siap2 sebab dia menayampah sebab setiap kali  bila aku nak makan asyik suruh mak aku kopekkan...kadang2 mak aku tengah syok  tengok TV aku suruh tolong kopek buah rambutan...mak aku kata potong stim..so,dia kopek siap2...

Petai & buah rambutan tu aku yang beli...tapi duit mak aku la...heee..Masa singgah  beli petai,mak aku tunggu dlam kereta & aku yang turun beli...3 keping petai tu 5 hinggit.....Mak aku kata penjodoh bilangan untuk petai bukan KEPING...tapi PAPAN...So...sebutannya... 3 papan petai... :-(

Rambutan tu pun sama..Aku yang turun beli kat lori Indon yang jual tepi jalan nak masuk rumah aku...Selalu xde pun lori buah yang jual kat sini..Mak aku bagi duit sepohinggit...Mak aku kata biasa sepanjang jalan tu orang jual  3 kg sepohinggit....cuma tadi  x rasa nak beli..Tapi bila aku tanya,Indon tu kata boleh dapat 2kg setengah je untuk sepohinggit tu,sebab ini rambutan  jenis mahal...xtau la plak aku ada rambutan mahal & ada rambutan murah..xpe lah sbb mak aku dh bagi sepohinggit..Lagipun Indon tu kata dia bagi lebih,sebab dia dah nak balik.....Aku masuk kereta terus letak buah rambutan ket seat belakang & terus dengan bangga citer kat mak aku Indon tu bagi lebih...
 Bila balik rumah..mak aku kata,rambutan tu nampak sikit je...x macam 2kg setengah pun...x macam bagi lebih pun ...macam sekilo je...Bila kopek plak banyak yang hitam kat kepala buah rambutan tu..Semua sekali banyak ni  je buah rambutan tu...memang aku dah makan 3 biji dah tapi yang tinggal pun mak aku kata memang bukan hasil 2kg setengah lah..Mak aku kata dh kena kincing ngan Indon jual rambutan tu sbb yang beli tu budak sekolah macam aku...
Lagi satu mak aku kata...tu sebab dia kata dah nak balik..sebab dia jual sekejap2 je pada satu2 tempat...sebab dia x jujur...kalau dia jual lama2 pada satu tempat mesti orang tahu dia x jujur...orang xkan beli...Bila dia pindah2 macam tu,siapa yang beli memang terkena la...sekarang mari kita tengok siap pula yang kenaaaaaaa....? huhuhuhuhu


No comments:

Post a Comment