Tuesday 7 January 2014

BEKAL 1st & 2nd DAY....

Ni sebenarnya bekal hari ke-2 sekolah untuk tahun 2014.....Scone je...hehehe...je...


 

Bekal hari pertama....aku lupa nak ambil gambar sebab terlalu excited nak gi sekolah..
Hari pertama mak aku buatkan Capati Roll....ala ,Capati roll ni mak aku dah selalu buat pun...
Ni gambar Capati Roll bekal tahun 2013 nyer...Tapi yang aku bawa bekal hari pertama sekolah 2014 tu sama camni jugak...Capati gulung ngan telur dadar ,mayonis,sos & daun salad..

 
Hari ke-2 sekolah 2014 aku bawa bekal Scone....Mak aku buat Scone tu malam & esok pagi panaskan dalam oven...
Aku bawa 4 ketul Scone..Mak aku buat 2 jenis Scone...Satu yang plain & satu legi bubuh buah cranberry kering...Kalau cranberry ni boleh lagi la aku makan...tapi kalau mak aku bubuh kismis...sowi la aku nak makan...hehehe

Nampaknya ni dah masuk tahun ke-6 aku sekolah kebangsaan & tahun ke-6 berturut2 jugalah aku masih bawa bekal ke sekolah..Rasanya dalam setahun ada la kot 1 @ 2 hari yang aku x bawa bekal...Tapi 1 @ 2 hari yang x bawa bekal tu pun masih lagi bawa bekal...haa camana tu..?
Maksudnya 1 @ 2 hari yang tak bawa bekal tu selalunya sebab aku atau kakak nak beli Nasi Lemak kat Lori Paksu dekat sekolah kakak la tu..bukan la sebab langsung x bawa bekal...cuma bekal tu bukan mak aku masak..tu jew....bawa bekal tetap bawa juga....hehehe
 Scone ni mak aku kata kalau kat negeri omputeh,dorang selalunya hidangkan dengan butter & jem..pastu mesti ada teh panas...
Mak aku pun suka makan Scone ni dengan air teh 0...tapi sejak 2 menjak ni mak aku dah tukar selera minum teh hijau plak...teh yang tawar & kelat warna hijau pucat tu....ntah apa la yang sedapnya teh hijau tu..aku langsung xleh nak telan...
Scone ni pun mak aku selalu juga buat...ni antara peberet mak aku gak ni..kawan-kawan aku kata sedap..dorang kata ada rasa oats..tapi bila tanya maka ku,mak aku kata x letak oats pun..hahahaha  camana tu...?
Mak aku kata...betulll...xde letak oats

SCONE
2 cwn tepung + 2 camt baking powder & ayak
1/2 camt garam
1/4 butter sejuk
2sudu gula perang
1 bj telur
1 cwn susu full cream/susu cair
 1/2 cranberry- kalau nak guna buah lain pun boleh
cnthnya kismis,kurma,epal,apricot
(aku lagi suka kalau x letak buah2 ni..hehehe)

1. Potong dadu kecil2 butter yang sejuk.
2.Gaul & ramas dengan tepung..
3. Campur semua bahan kering..
4. Buat lubang & curah telur & susu.
5.Cepat2 gaul & jangan uli lama2..nanti dia keras.Doh tu xperlu licin macam buat donut.cukup sekadar melekat je..
6. Canai tebal 1 1/2 cm & terap bulat besar2...
7. Sapu sikit susu atas scone & bakar dalam oven labih kurang 30 minit
8. Hidangkan panas2 dengan butter lembut & jem buah..

Aku bawa bekal...x bubuh jem & butter pun...




No comments:

Post a Comment