Sunday 26 January 2014

SIPUT SUDU = MUSSELS BAKED WITH CHEESE......YUMMY...!!!!!

Mak aku kata menu omputeh hari ni...
Petang tadi makan ni...Mussels Baked With Cheese...Macam yang Syanie masak dalam Master Chef....Waaa..rasa macam dalam master Chef la kejap......
Sebenarnya balik dari Motivasi tadi...mak aku singgah Hero beli barang dapur...masa kat tempat ikan-ikan tu..mak aku ada beli benda ni....Aku ingat tiram...oyster tu...
Tapi mak aku kata ni bukan tiram tapi adik beradik tiram jugak la..Mak aku kata ni nama dia "KUPANG"..
Hah,nama macam duit la....sekupang..dua kupang..tiga kupang...hehehe
Mak aku kata nenek x panggil kupang tapi nenek panggil "SIPUT SUDU" Mak aku kata kalau kat kampung memang mak akupun panggil ni siput sudu..Cuma kat KL ni je panggil kupang sebab dah tulis camtu...


Bila kopek kulit dia memang macam sudu la..boleh buat cedok kuah ni..heee
Mak aku kata selalunya dulu-dulu nenek akan masak rebus dengan serai je...ataupun rebus ambil isi & goreng kunyit....
Tapi hari ni mak aku kata dia nak baked dengan cheese macam Syanie masak dalam Master chef tu...Mak aku kopekkan kulit cengkerang dia & biar dia nampak isi mussels  tu...
Aku tengok isi mussels tu ada yang oranges...ada juga yang warna krim je...Bila tanya mak aku kenapa macam tu..mak aku kata dia pun  xtau...Mungkin yang orange tu jantan & yang krim tu betina kot...Tapi mak aku kata dia hanya agak je...kalau tanya nelayan mungkin dorang tau...
Mak aku susun dalam loyang yang buat bakar kuih tu je...






 Pastu kakak tolong letak sikit garam....sikit serbuk cili & koyak-koyakkan cheesedale & letak atas isi mussels tu...Pastu masuk dalam oven....

Hmmmmm...masa masuk dalm oven tu yang paling buat aku x sabar....Bau dia masa sedang dibakar tu....pergh...rasa memang xsabar sangat...
Resipi ni mak aku kata dia belasah je...
 MUSSELS BAKED WITH CHEESE...
2 dozen mussels
4 keping cheesedale
sikit garam+ lada sulah
Serbuk cili

1. Cuci & kopek mussels & tinggalkan kulitnya sebelah sahaja.
2. Tabur sikit garam+lada sulah & koyak-koyakkan cheesedale letak atas isi mussels.
3. Bakar sampai cheese cair & nampak keluar jus mussels
4.Angkat..makan la..Mak aku kata kalau guna serbuk paprika lagi sedap tp sebab xde,mak aku guna je serbuk cili...Lemon pun xde..so xyah la nak perah lemon bagai..makan je camtu..pun bagi aku dah cukup sedap...



Bila nampak mak aku buka oven ...waaa...lagi la bau dia....buat aku x sabar nak makan.....
Kakak plak langsung xnak rasa sebab dia x suka cheese.....
Yessss...!!!!!!! lagi aku suka..dapat la makan x yah rebut-rebut...
Aku ngan mak aku je makan sampai habis...Memang sedap sangat..Rasa jus dia dengan cheese meleleh & sikit pedas...hmmmm memeang sedap lah...
Pastu mak aku buat teh hijau..Mak aku suruh aku minum sikit teh hijau tu..Kata mak aku lepas makan seafood minum teh hijau untuk kurangkan kolestrol...hmmmm...ye ke.? Mmmm minum je la..nanti mak kau bising...
Bila kira kulit dia macam dah bahagi-bahagi plak..Mak aku makan 12....akupun makan 12...Semuanya ada 24 ekor mussels yang kitaorang habiskan...Brrrrrpppp...!!!!!!!

No comments:

Post a Comment