Saturday 1 March 2014

BEKAL HARI KHAMIS...TORTILA INTI AYAM..

 Hari Khamis nyer bekal...Haa..ni bukan capati wrap ..tapi Tortila..Inti isi ayam black pepper...
 Tortila ni request dari kakak...sebab kakak nak bawa bekal yang senang makan waktu lunch...
Yang bungkus ngan aluminium faoil tu kakak nyer tortilla untuk bekal..Yang dalam piring tu untuk sarapan...
 Kakak bawa 2 roll & 2 roll lagi aku nyer bekal...1 untuk makan waktu rehat & 1 lagi lunch sebelum Kelas Nadi tengahari...Tapi aku belasah makan semua waktu rehat sebab tengahari aku x gi Kelas Nadi..Aku ponteng Kelas Nadi sebab nak gi Pemilihan Pasukan Bola Baling Sekolah..Pukul 2.30 sampai 4.30 petang...
nasib baik terpilih..kalau x sia2 je kena marah ngan mak aku ...hehehe
Tortila ni mak aku kata dia letak inti isi ayam yang dimasak ngan sos black pepper...
Selain isi ayam yang dimasak ngan black pepper + batang saderi..aku nampak mak aku letak juga mayonis & cheese sos...
Tortila ni beli yang dah siap kat bakery...
INTI TORTILA
1 keping dada ayam
2 sudu sos lada hitan
1 bawang besar
1 batang saderi
sikit minyak

1. Panas minyak & tumis bawang besar didadu.
2. Masuk isi ayam  yang dah dadu & goreng sampai masak.
3. Tambah  sos lada hitam & batang saderi
4. Masak sampai kering supaya bila wrap nanti tortila tu tidak menjadi lembik.
5. Biar sejuk sebelum guna.
Pastu gulung je...Sebab tortila ni lagi besar dari capati..bila gulung dia jadi gemuks..heee
Dah siap gulung..kena panggang dalam kuali jap sampai dia panas & garing..baru sedap nak makan...
Yang putih bersih tu belum panggang..yang gelap tu mak aku dah siap panggang...
Pastu wrap plak ngan aluminium foil..Haaaa 2x wrap la...hee
setiap pack tortila tu ada 5 keping je..tapi bila boh inti dia jadi la gemuks...Aku ngan kakak makan sorang 1/2 je untuk sarapan...4 lagi bahagi sorang 2 roll untuk bekal...Nasi Goreng Tuna Magic tu mak aku je yang makan sebab semua orang nak cepat....




No comments:

Post a Comment