Sunday 16 March 2014

MIHUN KAMPUNG ....MENGAPA MIHUN KAMPUNG...?


Makanan & minuman untuk makan petang & juga dikira sebagai makan malam hari Sabtu yang lepas..sekarang ni aku memang x sempat sangat nak melayari blog aku sebab hari-hari ada kelas tambahan & sampai rumah dah petang..hari Sabtu plak ada tusyen PIBG..hari Ahad je la free ..cewah,macam la sibuk sesangat ...hehehe
Ni Mihun Kampung namanya...Bila tanya mak aku...kenapa namanya Mihun Kampung,mak aku kata memang kat pembungkus mihun tu tulis "Mihun Kampung"
Mak aku kata..sebab tengok nama dia Mihun Kampung & dia punya mihun tu nampak lebih besar dari mihun biasa..tu yang buatkan mak aku beli sebab selalunya beli mihun yang halus yang biasa tu je...
Tapi memang betul pun..Aku ngan kakak pun perasan memang saiz mihun tu besar-besar ..hampir sama besar dengan mee....Kakak kata dia ingatkan mak aku terlebih lama rendam mihun tu...rupanya memang saiz dia macam tu...bila mak aku tunjukkan baki mihun ni yang kering & belum rendam..yang masih ada dalam paket memang nampak la mihun ni lebih besar dari mihun biasa & warna diapun lebih putih macam laksa...
Mak aku kata dia masak macam mihun la jugak...
Mak aku ..kalau dia masak mihun...suka sangat letak telur rebus...aku pulak,aku lagi suka kalau ada Telur Mata Kerbau Berkelip-kelip..hahahaha

MIHUN KAMPUNG
1/2 paket Mihun Kampung (Eka)
sikit minyak
kicap manis
garam
beberapa batang sawi
sikit kobis
isi ayam -potong2
telur rebus

bahan blend:
4biji cili merah
1 bawang besar
2 bawang putih
sikit ikan bilis-buang kepala,tahi & tulang

1. Rendam mihun 10 minit
2. Panas minyak & tumis bahan blend.
3.Bila dah garing masuk isi ayam ,kobis & batang sawi.
4.Bubuh garam & kicap manis.
5.Masuk Mihun Kampung & kacau sampai rata sampai mihun lembut dan masak.
6.Bubuh daun sawi.Kacau & angkat.


 Mak aku juga buatkan Teh 0 ais...hmmm,aku suka teh 0 ais...tapi pasal Mihun Kampung tu aku x berapa suka..Mak aku kata sedap tapi aku rasa macam mihun dia x berapa best la..Rupa dia yang agak besar buat aku rasa macam ..macam..macam apa ye...ala,macam x suka la...Aku lagi sika mihun biasa yang lagi halus tu...


No comments:

Post a Comment