Tuesday 29 October 2013

BEKAL CREAM PUFF.....TERTUNAI HAJAT


Hari ni bawa bekal cream puff....ada versi bulat & ada versi bunga...Bawa gi sekolah tadi versi bulat...Ada kawan aku cakap rasa cream tu macam corn cream...hahaha...apa2 lah..Dah lama aku teringin nak makan cream puff...Sejak bulan lepas lagi masa Cikgu Madihah kata nak bagi cream puff sorang 2 biji untuk kelas aku...Tapi masa tu cikgu Madihah kata orang yang amik order tu x dapat buat....sejak tu,rasanya hari-hari aku minta mak aku buatkan cream puff ni...tapi mak aku kata malas nak buat sbb malas nak kuarkan mixer & oven...
Ni projek petang semalam..Masa tu hujan lebat giler...Akupun pujuk la mak aku suruh buatkan cream puff tu...Agaknya sebab hujan lebat tu telah mencairkan hati mak aku...maka mak akupun setuju...yessss...!!!..Hari ni aku akan tengok & amik gambar step nak buat cream puff ni...sbb dh xyah nak study...periksa dah habisss....!!!! hehehehe
Tu la antara barang nak buat cream puff...

CREAM PUFF
1ketul butter
300gm tpg gandum + 1 camt baking powder
1/2 liter air
2camb gula
8 biji telur
1. Mula2 masak air dengan seketul butter sampai mendidih...
 2. Pastu masukkan tepung & kacau sampai jadi macam ni...Aku tengok rupanya macam nak buat biskut raya pun ada...tapi panas berasap....
3. Pastu amik tepung tadi masukkan dalam mixer...Biar sejuk sikit...
4. Biar sejuk sikit baru masukkan telur satu demi satu...Putar mixer tu laju-laju...Jangan masuk masa panas berasap tu...Mak aku kata nanti jadi telur 1/2 masak plak...hahahaha

5. ????????......
6. Ni cream puff yang dah masak..Masa ni mak aku belum buatkan kastadnya lagi...tapi aku dah makan 2,3 ketul yang kosong tu...hee...sepatutnya ada step masukkan adunan cream puff yang lembik tu dalam piping bag & picitkan dalam dulang.Pastu bakar selama 20 minit barulah jadi macam gambar atas ni....Tapiiiiiii...tapiiiii aku tertinggal step tu sbb layan citer "I Love You Mr Arrogant" kat TV3.....so,xde gambar step no 5 tu....hahahaha......
 7. Mak aku buat 2 versi..tapi aku suka yang versi bulat kosong tu....Masa mak aku masak cream kastad tu aku lupa nak amik gambar...
 CREAM
1 tin susu cair
2 tin air
1/2 tin susu pekat
3sudu tepung kadtad
1/4 butter
3sudu gula
esen vanila
1. bancuh tepung kastad dengan  sikit air.
2. Masak susu cair,susu pekat,gula & air  sampai gula hancur.
3. Masukkan tepung kastad yang dh dibancuh & kacau sampai pekat & mendidih.
4. Bubuh butter & tutup api. Kacau sampai butter cair.Biar cream ni sejuk baru isikan dalam puff.

Cream tu..aku tengok mak aku masukkan dalam plastik putih..pastu gunting sikit kat penjuru hujung dia..pastu picitkan cream tu dalam puff...Sebelum tu gunting sikit puff tu supaya boleh isikan cream....Isi sampai penuh lubang tu....jadi la cream puff...



No comments:

Post a Comment