Monday 21 October 2013

KETUPAT GORENG.....MASIH ADA BAU-BAU RAYA LAGI.....!!!

Balik sekolah agama tadi...masuk je rumah..ada bau yang sedap sangat....Bila aku tengok makanan yang ada dalm pinggan ni...macam pelik jew...xtau apa bendanya...
Tengok lagi.....pun aku x dapat teka juga apa makanannya...tapi baunya.....memang buatkan perut aku rasa lapar sangat...
Mak aku kata..tu namanya Ketupat Goreng....Owh.....dah nampak dah akan rupa ketupat tu...ni bukan ketupat pulut tu...Ni katupat ADABI....senang cakap nasi himpit goreng la......
Seriously, ni kali pertama aku makan Ketupat Goreng...& seriously juga...aku rasa sedap sangat2...Ada ala-lam Mee Goreng Mamak la....ada daging,sayur,telur & daun sup..Mak aku kata biasanya orang buat gunakan ketupat baki yang tak habis masa raya...tapi yang ni mak aku baru rebus..kira fresh la...semata-mata nak buat Ketupat Goreng...hahahaha..mak aku memang cam tu...kalau dia rasa nak makan satu-satu makanan dia buat & makan jew...
Resipi copy paste dari hasil yang mak aku taip....heeee

KETUPAT GORENG
10 bungkus ketupat mini - siap rebus
4 biji cili merah
1 bawang besar
sikit daging @ udang
4 helai kobis kobis potong halus
3 biji telur
garam & sikit gula
1/2 cawan  minyak..
daun sup

1. Potong nasi himpit @ ketupat mini tu setiap satu jadi 8 kiub kecil..
2. Tumbuk /blend cili & bawang.
3. Panaskan 1/2 cawan minyak & tumis cili blend sampai garing.
4. Masukkan daging@ udang...biar sampai daging em,puk.
5.Masukkan kobis @ apa saja sayur macam nak goreng mee goreng..
6. Bubuh garam & sikit gula...Terus masukkan ketupat mini yang dah potong kecik-kecik..
7. Goreng & gaul rata2...Goreng dengan api yang kuat..Kalau api kecik nanti x sedap sbb dia akan melekat pada kuali & katupat tu jadi benyek...Api mesti kuat..
8. Kaiskan semua tu ketepi kuali & pecahkan telur ditengah2 kuali & cepat-cepat kacau & gaul rata-rata dengan ketupat tadi...
9. Taburkan daun sup & sedia untu makan panas-panas ngan teh 0 panas....Aaaaahh...Tak sedar dah habis satu kuali...hehehehe



No comments:

Post a Comment