Thursday 22 April 2021

SAMBAL UDANG PETAI- IFTAR KE- 9 RAMADHAN (1442)

 

Semalam punya menu iftar
Sambal udang petai .Adah dah beberapa hari minta nak makan sambal udang.Tapi dia nak saya masak.Dia cakap dia masak tak sedap.Saya cakap mana ada orang lahir terus pandai masak sambal.Kena practice la untuk make perfect...Tapi sudahnya saya masak juga...Hihihi


Pinggan saya.Saya tak minat sangat seafood ni 


Petai tu sebenarnya pahit sebab petai muda benar

Cover dengan ulam ja sebab malas nak tumis sayur..Hihihi

Sambal udang ninsaya hanya makan 3 ekor.Selebihnya Adah pulun sorang- sorang.

Petai harga kayangan la ni.3 papan rm9.Balik kopek isi lembut nyek nyek lagi sebab petai belum tua.Makan bau jer lah,rasa memang pahit semata.Tiada siapa pun yang paksa beli kan..Hihihi...


Tekak dah laka teringin nak makan ayam percik.Beli la juga buat hilang kempunan laut darat.Sudahnya sampai habis makan tiada siapa yang cubit ayam tu

Sebabnya ,anak bujang tu makan nasi berlauk ayam masak kicap ni

Rezeki sumbangan pihak surau.Tahun ni pihak surau memasak juadah setiap petang & mengagihkan kepada penghuni mengikut giliran.




Anak bujang beli 3 botol air manis.Teh susu,air jagung & green tea.

Tapi saya sayangkan lemon panas ni.Hihihihi.
Doakan saya istiqomah 

7 comments:

  1. wah1 tahniah.... terus istiqamah dengan minuman lemon panas!

    ReplyDelete
  2. Mmg Ramadan ni petai naik taraf kayangan tu pn kalu jumpa.anak bujang kat umah ni pn asik cod air botol berperisa yg berharga kayangan.ntah la mak ni cuma selera teh je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak saya cakap kat kampung pun petai dah mahal.Tapi mahal2 pun tak pernag lagi lebih seringgit untuk sepapan.Tap dah sebab permintaan tetap tinggi,maka harga tidak jatuh la.

      Selera kita yang sudah berumir pastinyalah semakin berbeza dengan taste depa orang muda kan...teh O panas juga yang evergreen kan

      Delete
  3. Teringat semalam belek petai di kedai, terkenag sedapnya kalau buat sambal udang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petai kat Johor harga siling ke lantai Ak?
      Hihihihi

      Delete
  4. wak minat sambal udang
    tapi tak makan petai.

    ReplyDelete